Dag 69, Navarrete tot Nájera, 18,5 km

Spanje, Navarrete

Nauwelijks geslapen vannacht. Snurkers en andere dingen hielden me wakker. Natuurlijk toch weer in slaap gevallen en dus laat wakker.

Blij dat ik geen ontbijt heb besteld. Mevrouw komt pas om zeven uur beneden. Brood is er zo te zien ook niet, alleen een paar cakejes​.

Vandaag tijdens de wandeling nauwelijks foto's gemaakt. Kleddernat geregend en uitgegleden in de rode modder. Zag er fraai uit. En er kan nog meer regen komen. Warm is het ook niet. Maximaal 13 graden. Zeg maar koud, zeker vergeleken met de de dertig van een paar dagen geleden. Dus maar een korte afstand gelopen. Net als iedereen het eerste café ingedoken voor een koffie of iets anders. Soep hebben ze helaas niet.

Hopelijk zijn mijn schoenen morgen weer een beetje opgedroogd want ook van binnen zijn ze nu kletsnat. Maar was al lang blij dat deze herberg in Nájera open was om twaalf uur. Meeste herbergen kun je op zijn vroegst om 1 uur terecht. Pokke weer of niet. Ik stond voor de deur van de gemeentelijke herberg. Potdicht. Gebeld of ze met dit weer geen uitzondering kunnen maken. Nee dus.

Ik deel de kamer met een Braziliaanse en een Italiaanse tot nog toe. Die beide geen Engels spreken. Communiceert wat lastig. Was helaas te laat voor een benedenbed. Matras maar op de grond gelegd. Bovenbed heeft vreemd genoeg alleen een rekje bij de trap, zodat afdalen nog lastiger is. Verder mag je er uitdonderen. Zie ik niet zitten als ik 's nachts naar de wc moet. Geen aanrader, deze Albergue La Judería. Heeft geen gezamenlijke keuken en zitplaatsen en ook geen wifi. Als het droog blijft, ga ik eens buiten kijken of het wat is, Nájera.

Het centrum is nog een dode boel tegen vijf uur. Klooster de Santa María la Real bekeken. Kan zo in een verfilming van de boeken van Dan Brown, die van de Da Vinci code. Griezelig sfeertje, door het Pantheon, verzameling dode beroemdheden. Ook hier weer een enorme verzameling bladgoud in de kerk. In een week in Spanje in een paar kerken meer goud gezien dan in bijna twee maanden in Frankrijk.

Kom in het klooster de fietsende Vlamingen weer tegen die gisteren ook in Navarrete waren. Die waren om half elf al uitgefietst. Nog erger zo'n natte koude boel, op de fiets.

Neem eens een particuliere herberg iets duurder maar wel fijner! Hoef je ook niet in de rij of erg vroeg aan te komen. Je kunt ook een eigen kamer krijgen met lakens en sanitair en een badlaken! En dat is dan genieten!!!

Elisabeth 2017-05-22 00:30:28

Ik heb voornamelijk in particuliere herbergen geslapen. Die hebben vrijwel allemaal wifi en zijn vaak wat ruimer. Helaas zelden een keuken. In de rij gestaan voor een municipal heb ik amper, zeker geen lange. die waren meestal al opgelost als ik aankwam. Maar de particuliere moet je wel reserveren, de kamers helemaal.