Dag 62, Saint Jean Pied de Port naar Roncesvalles, 25,6 km

Frankrijk, Saint Jean Pied de Port

Het ontbijt in Beilari Aterpea was prima, alleen een beetje aan de late kant voor mij omdat ik vandaag de bergen over moet. Te meer omdat ik op verzoek mijn wekker niet had gezet. We werden gewekt met mooie zang uit de speakers. Had alleen de eerste ronde gemist toen het erg zacht stond. Oordopjes hè. Geweldige plek, echt een aanrader.

Het heeft gisteren nog flink geregend en geonweerd maar de verwachting is dat we het verder droog houden, alleen een flinke wind.

Om half acht vertrokken en de eerste kilometers erg rustig aan gedaan. Met een paar mensen opgelopen en me verbaasd over de enorme rugzakken van met name de kleine Koreanen.

Een stukje verderop gaat het toch regenen. Ga even op een boomstam onder een boom zitten want ben wel aan een pauze toe. Het regenpak hoeft niet aan, de regen zet niet door.

Veel mensen die gisteren in Saint Jean zijn aangekomen, stoppen in Orisson. Heel verstandig. Ik stop er ook maar alleen voor een prima koffie en het toilet.

Een eind verder omhoog is het inderdaad behoorlijk aan het waaien. Ik lijk wel de enige die nog in mijn shirtje loopt. De andere pelgrims zijn allemaal in meer of mindere mate flink ingepakt, sommigen compleet met mutsen en handschoen. Ik ben wel wind gewend natuurlijk en vind het warm genoeg met de rugzak op mijn rug.

Ik stop bij een busje van een man die drinken een proviand verkoopt, voor een warme chocolademelk. Dat past wel bij dit weer. Goede beslissing. Daarna komt er niets meer. Het stijgen gaat prima, geen enorm steile hellingen, klimt gestaag door. En mooie vergezichten natuurlijk wat bijzonder schijnt te zijn want het is vaak mistig. Ondertussen ga je zo maar de grens over en ben ik dus niet meer in Frankrijk maar in Spanje.

Ben door verschillende mensen beetje bang gemaakt voor de steile afdaling, maar die valt me eigenlijk reuze mee. Ja, het is steil maar niet eng, geen losse stenen waar je over uit kunt glijden. En natuurlijk flink de stokken gebruikt om af te remmen.

Als ik eindelijk in Roncesvalles aankom, mag ik aansluiten in de rij. Reserveren garandeert alleen een slaapplaats. Bijzondere plek, voormalige abdij, nu een giga refuge voor honderden pelgrims, gerund door vrijwilligers van het Nederlands genootschap voor Sint Jakob. Met verschillende restaurants. Duurt even maar loopt prima.

Eten was ook goed. Daarna nog naar de pelgrimsmis geweest. In het Spaans natuurlijk maar kon wel horen dat landen werden genoemd waar pelgrims allemaal vandaan komen. De hele wereld zo'n beetje. Best indrukwekkend.

Ben vandaag precies twee maand op pad. Daar zal er nog ongeveer een bijkomen tot aan Santiago. Morgen een korte etappe, dikke twintig kilometer. Mag wel na de zware etappe van vandaag.

Al twee maanden op weg! Ik hef mn glas op jou en een mooie laatste maand. Wat zal t straks wennen zijn, het Tielse leven. Dank voor je boeiende verslagen. Zet m op!

Corien 2017-05-12 21:40:24

Proficiat en nu het Spaanse deel. Geweldig Elly.

ANS 2017-05-12 22:37:21

Petje af Elly! Wat ben je al ontzettend ver gekomen.