Dag 43, Pont Dognon naar Saint-Léonard-de-Noblat, bus naar Limoges

Frankrijk, Saint-Laurent-les-Églises

Het bed in de trekkershut had een erg dun matras. Daardoor wat minder goed geslapen en vroeg wakker. Het heeft weer gevroren dus op een holletje naar het toiletgebouw. Brr, ook binnen is het daar erg koud.

Van de campingbaas jammetjes gekregen voor op het brood dat nog over is van gisteravond. Dus ontbijt met de thee die ik weken geleden al kocht. Komt vaker van pas de laatste tijd.

De route langs de rivier die ik gisteravond al liep op aanraden van de campingbaas, is ook in het vroege ochtendlicht erg mooi. Na de brug over de Taurion gaat het pad al snel omhoog. Niet erg, na de eerste heuvel weet ik zeker dat ik mijn handschoenen niet hoef te pakken. Ben al weer lekker opgewarmd.

Geen koffie helaas in Le Châtenet-en-Dognon. Wel een lekker broodje bij de bakker kunnen scoren. Dacht even dat er een pelgrim z'n brood zat te eten aan de picknicktafel naast de kerk, maar leek bij nader inzien meer op een student die buiten op zijn laptop bezig was.

De route over Lussac is een stuk korter dan de andere route en ziet er aantrekkelijker uit dus die keuze is niet moeilijk. Vergeefse pogingen de Foyer telefonisch te bereiken zijn gelijk verklaard als ik daar aankom. Totaal verlaten, alleen een man die op een grasmaaier rondscheurt en nors meedeelt dat het inmiddels privé terrein is. Daar gaan mijn stempel, koffie en toiletbezoek.

Mijn zolen zijn nog niet door maar wel erg kaal midden onder de voet dus ik wil een schoenmaker opzoeken in Limoges. Om daar niet op zondag aan te komen, heb ik besloten het laatste stuk tot Limoges over te slaan en in Saint-Léonard-de-Noblat op de trein te stappen. In dat gezellige stadje was nog zoveel tijd over na de 19 kilometer lopen dat ik bij de bakker een lekker stuk hartige taart kocht, op een terras koffie kon drinken en wat fruit kon kopen.

Achteraf een extra goede keuze want de route Limoges in, bleek niet fraai, hoorde ik later. De geweldige campingbaas van gisteren had voor me opgezocht dat er om half twee een trein ging. Leek me wel leuk, een keer in een Franse boemel. Maar helaas, wegens werkzaamheden werd het een bus. Die kwam wel aan bij het prachtige station van Limoges. Echt weer zo'n spoorkathedraal met mooie ramen.

Het bezoek aan de door anderen en ook door de campingbaas aangeraden schoenmaker verliep teleurstellend. Had hem niet telefonisch kunnen bereiken en hij begon gelijk een heel verhaal over dat hij ze moest bestellen en dat het wel een week kon duren. Niet meedenken over een oplossing. Kon hem niet duidelijk maken dat ik geen originele zolen hoefde, jammer genoeg. Dat was even slikken.

Maar een glas water met muntsiroop gedronken op een terras en gekeken welke schoenmakers er nog meer in de buurt zaten. Op het terras nog twee Nederlandse pelgrims ontmoet.

Schoenmaker nummer twee had het eerst over woensdag maar daar kon ik natuurlijk niet op wachten als pelgrim. Ging even rommelen in zijn werkplaats en kwam toen met twee keurige vibramzolen aanzetten. Hij had een uur nodig om ze er op te zetten, zei hij. In die tijd kon ik mooi de kathedraal bezoeken en daar een stempel scoren en de tuinen bekijken die erachter liggen. Ook gelijk de rugzak neergezet bij de Soeurs de Saint-Francois d'Assise waar ik slaap. De twee pelgrims blijken er ook te slapen.

De schoenen waren keurig verzorgd en voor 22 euro mocht ik ze meenemen. Voor zo'n bedrag wil je toch geen pijn lijden? Of ze ook een beetje duurzaam zijn moet natuurlijk nog blijken maar voorlopig ben ik geholpen. Ook nog een gratis flesje lensvloeistof gescoord bij een opticien. Het van huis meegenomen flesje is bijna leeg en een fles van 300 ml was me te zwaar. Dus een proefmonster gekregen.

Daar heb ik maar een ijsje op genomen. Het is vandaag dik boven de twintig graden dus dat mag wel een keer.

Ik bof want heb als vrouw een kamer alleen bij de zusters. De mannen slapen verdeeld over twee kamers en er is ook nog een Zuid-Afrikaans stel.

Na dat alles heb ik wel trek gekregen. Samen met de Brabantse pelgrim ga ik op een terras zitten om de hoek bij de zusters. Helaas blijken we daar pas om zeven uur iets te kunnen bestellen. Ook een drankje zit er voor die tijd niet in, laat de serveerster ons weten. Dan maar verder kijken. Het wordt een zelfgemaakte sappige hamburger Italiaanse stijl in een no-nonsens restaurant. Uitstekend eten voor weinig geld. Ideaal voor pelgrims. Prima koffie toe.

Ik heb een geweldig uitzicht op de mooi uitgelichte kathedraal vanuit mijn slaapkamerraam.

Morgen op weg naar Flavignac. Dat kostte vanmiddag ook weer drie telefoontjes voor ik de juiste persoon te pakken hadden. Blijft lastig, reserveren.