Dag 33, Nevers tot Sancoins, 35,9 km

Frankrijk, Nevers

Na het ontbijt nog even in de kapel wezen kijken. Kon nog net voor de dienst. Daar ligt Bernadette, gebalsemd en al. Vreemd gezicht, alsof ze nog geen maand dood is, in plaats van anderhalve​ eeuw, of wat is het.

Ik wandel richting de Loire en koop daar een sandwich. Als ik de brug nog maar kort over ben, hoor ik iemand achter me lopen. Een man in wielerkleding en met een jacobsstaf. Hij vraagt of ik naar Compestelle loop en ik vraag naar zijn staf. Die heeft hij gewoon voor de steun maar ook voor de honden. Hij loopt een stuk met me op een vertelt onderweg over van alles. Is trots op de bevers die in de uiterwaarden leven en schaamt zich voor de rotzooi die soms naast het pad ligt. Het is een gepensioneerd liftmonteur. Wandelt regelmatig van Nevers naar huis in Gimouille. Zijn vrouw die in Nevers werkt, zet hem af bij de brug. In zijn dorp komt hij natuurlijk bekenden tegen, waaronder een heuse Comte, vertelt hij later zachtjes. In een piepklein winkeltje krijg ik een lekkere koffie en er is nog een toilet ook. Dan loopt Gérard, want zo heet hij, nog een stukje mee om me te behoeden de grote weg te nemen, waar de GR-654 die we nu weer volgen, een stukje over gaat. Ik kan beter nog even doorlopen en de volgende brug over het kanaal pakken. Dat doe ik ook maar, na een hartelijk afscheid​. De eerste kilometers gingen van deze lange etappe zijn zo snel voorbij gegaan.

Ik bel met de Mairie van Sancoins en kan er terecht in de refuge, mits ik er voor vijf uur ben.

Apremont sur Allier valt me tegen. Heet een van de mooiste vijf dorpen van Frankrijk te zijn. Is vooral het Parc floral waar je niets van kunt zien en een flink eind voor om moet lopen.
Alles privé hier. Elke zijweg. Makkelijk zat de route vandaag, als maar rechtdoor. Asfaltweg door bos. Inmiddels met schaduw. Erg lange saaie weg. Daarna pauze genomen op wankelbankje.

Laatste stuk is mooi. Deels weer langs een kanaaltje maar met veel groen en onverhard.

Het wordt later dan ik dacht door de langere afstand maar nog ruim op tijd om de sleutel te halen van de gemeentelijke refuge in Sancoins. Maar goed ook want het duurt nogal even. Er moet een mevrouw komen met papieren. Ze kan alleen regio invullen. In welke regio Pays Bas ligt, is even moeilijk. Uiteindelijk vult ze maar Hollande in.

Ze rijdt voor me uit naar de refuge die gelukkig vlakbij​ is want de 30 km werden er weer 35. Als ik de trap oploop, komt me een frisse schoonmaaklucht tegemoet. Ik verdenk haar ervan, dat ze vlak ervoor nog even door het huis is gegaan, ze heeft ook nog een soort werkjas aan. Het is brandschoon, supergroot en er staat een heuse wasmachine. Daar moet ik van profiteren. Aangezien ik de enige pelgrim ben (er zijn twee slaapkamers met elk vier bedden), gooi ik bijna alle kleding uit mijn rugzak en stop alles in de machine, mijn handdoeken incluis. Wel eens lekker als die ook weer goed schoon zijn.

Er hangt een houder met papieren handdoekjes in de badkamer. Daar dep ik me mee droog na het douchen. Gaat wonderbaarlijk goed. Nu alles nog droog zien te krijgen.

Aangezien ik in mijn korte broek met netgekochte bloese toch niet de straat op kan (erg vreemde combi), gebruik ik mijn tijd om mijn schoenen te inspecteren.

Dat valt niet mee. De zolen zijn al flink afgesleten, juist onder mijn toch altijd al snel pijnlijke voorvoeten of misschien wel daarom. In ieder geval flink balen. Daar haal ik Compostela niet op zoals ik had verwacht op mijn nog maar kort voor de tocht aangeschafte Hanwags. Ik ben pas ongeveer op een derde van de tocht. Twee keer verzolen? Daar heb ik niet op gerekend.

Zal vandaag aan je denken als ik met mijn vriend voor een aantal dagen in het Zuid Limburgse ga rondzwerven. Maak het goed en pas op jezelf. Buen Camino of bon et beau voyage?

Frans 2017-04-12 08:42:17

Hoi Elly, boeiend om je verslagen, met je grote vorderingen, adressen, ontmoetingen, en onverwachte mee- en soms tegenvallers te lezen. Zo te zien zit en wandel je goed in je nieuw aangemeten pelgrimsritme, geweldig! Hartelijke groet en buen camino, Kees vS

Kees van Sambeek 2017-04-12 11:47:52

Hoi Elly Mooi verslag weer! Je schoenen, hanwags hebje een jaar garantie op toch, ook op de zolen. Ja je hebt er nu weinig aan. Ik heb zelf ook nieuwe schoenen moeten kopen onderweg. In limoges Bon chemin Josefine

josefine 2017-04-12 23:14:05

Hallo Elly, ik had ook Hanwag schoenen. Bij Vezelay was de zool op een klein stukje al door gesleten. Ik heb tegen mij zelf gezegd, zolang ik er geen klachten van krijg loop ik er op door. In SJdP had ik nog geen klachten maar waren mijn zolen dermate doorgelezen ( het lichtgrijze zachte deel in zicht) dat ik heb besloten om daar de schoenen te laten verzolen. Koste 12 euro en daar mee naar Santiago gelopen.

Evert Slager 2017-04-12 23:55:15

Hoi Elly, Ik was nieuwsgierig hoe jouw wandeltocht vordert....dag 33 alweer! Respect. Geniet van alle uitzichten en misschien ook inzichten. Het ga je goed. Groet, Naseema van der Tol

Naseema van der Tol 2017-04-13 12:36:45

Je loopt lekker meid. Fijn dat je het naar je zin hebt. En goed weer, ook lekker. Ik vind het heerlijk om met je mee te lopen. Succes.

ANS Lemmens 2017-04-13 23:14:34

Hoi Elly. Dank voor al jouw boeiende verslagen en ook dat je openlijk durft te bekennen dat het soms zwaar tegenvalt. Maar wat een grote afstanden doe je iedere dag, petje af. De belevenissen zijn intens, zo alleen in den vreemde. Dat is vast 1 van de souvenirs voor later. Met belangstelling volg ik je nu. Benieuwd of je nog een paasei opdoet, de komende dagen. Ben Camino