Dag 58, Hagetmau naar Orthez, 29,4 km

Frankrijk, Hagetmau

Vannacht wakker geworden van de buren. Die waren op en in de keuken aan het praten en met de stoelen aan het schuiven. Niet om vroeg weg te kunnen, althans een ging daarna verder slapen. Kon ik natuurlijk niet.

Het lopen gaat moeizaam vandaag, heb een lichte hoofdpijn. Te veel van mijn lijf gevraagd gisteren blijkbaar. Heb na elk uur pauze nodig.

Na tweede pauze even fout gelopen in Argelos☺. Leuke naam.

Aan het eind van een weggetje de heuvel op staat een oud mannetje me op te wachten. Of ik koffie wil. Daar zeg ik zelden nee tegen en Sault-de-Navailles, het eerstvolgende dorp met kans op koffie is nog ver weg. Hij heet Giuseppe​ en laat me eerst zijn uitzicht op Argelos zien. Dat is inderdaad prachtig. Voor hij me voorgaat naar binnen wijst hij nog op het jaartal op de gevelsteen, 1852 staat er. Binnen ziet het er deels nog uit zoals in die tijd. Ik krijg oploskoffie met water uit de kraan, wel heet hoor. Hij praat en vraagt honderduit maar ik versta hem nauwelijks, Behalve door het accent ook door het gebrek aan tanden in zijn mond, denk ik. Morgenmiddag komt er onweer en vanmiddag wordt het warm, begrijp ik. Ik moet een zonnehoed op, vindt hij. Goede gelegenheid om gauw verder te gaan, voor het echt warm wordt.

Verderop langs de weg hangt een schelp met een pijl naar waterkraan achter de muur. Nog niet nodig maar heel aardig.

Aan het eind van het dorp Sault-de-Navailles is een restaurant met terras open. Zit er al een tijdje maar blijk op het verkeerde terras te zitten als ik iets wil eten. Ok. Dan naar achteren. Lekker koel in de schaduw. Alleen driegangen mogelijk. Wel handig want vanavond zijn de winkels dicht en hier ook geen gezien. Kan ik vanavond brood eten. Prima eten, salade met warme geitenkaas, op de huid gebakken zalmmoot met gevarieerde gekookte groente en een aardbeien-crumbbletoetje na. Minette, de buurpoes, komt steeds aanwippen en wordt er dan weer uitgezet.

Ik ben inmiddels niet meer in les Landes, maar nu in het laatste Franse departement, Pyrenees Atlantique. De bergen zijn regelmatig in zicht, met besneeuwde toppen Altijd een mooi gezicht.

Bij een begraafplaats weer een lekkere​ schaduwrijke bank voor pelgrims met een opschrijfboekje met pen. Al weer heel wat mensen langsgekomen dit jaar.

In Orthez aangekomen word ik gelijk hartelijk begroet door een man. Helemaal als hij hoort dat ik uit Nederland kom. Ik moet gelijk komen zitten op een muurtje tegenover het hotel waar ik me moet melden voor de refuge. Hij is dol op Nederland, heeft er familie wonen en kent ook wat Nederlands. Het blijkt een van afkomst Marokkaanse man die tisanne maakt, Franse kruidenthee. Ondertussen komt de Zuid-Afrikaanse pelgrim langslopen die bezorgd terug komt en vraagt of ik ook naar de refuge kom, want er is nog maar plaats voor twee. Dat ga ik dus maar gauw doen.

De refuge zit in een middeleeuws pand met de fraaie naam Hotel de la lune. Heel bijzonder. Wel met een moderne wasmachine waar ik meteen gebruik van maak om weer eens wat spullen echt fris te krijgen. Alleen de douche heeft een zoekgeraakte gebruiksaanwijzing. Bij navraag moet er eerst een wastafelkraan opengezet voor er warm water uit de douche komt. En dan nog maar moeizaam.

Na de warme lunch vanmiddag is brood met kaas en fruit prima als avondeten.

We komen erachter dat de jonge Duitse jarig is. Ze heeft het niet gezegd maar heeft zich geregistreerd als 21-jarige. Gisteren was het nog 20. Bijzonder om je verjaardag op de tocht mee te maken. Dacht ik even ook mee te maken maar verwacht nu wel voor die dag terug te zijn. We zingen haar toe als ze terug komt van boodschappen doen.