Dag 92, Muxia naar Fisterra en verder naar Cap Finisterre, 31,2 km

Spanje, Muxía

Vandaag is mijn laatste wandeldag. In 92 dagen liep ik van Spoordonk naar Santiago de Compostela en nog iets verder. Over een stukje Pelgrimspad in Nederland, de Via Monastica in België, de Via Campaniensis in Noord-Frankrijk, de Voye de Vezelay in Midden- en Zuid-Frankrijk en over de Camino Frances in Spanje. Een tocht van drie maanden zit er bijna op.

Hoe veel kilometers ik precies liep, ga ik thuis nog wat beter op een rijtje zetten, maar het waren er zeker meer dan 2.000.

Ik word heel vroeg wakker door een stel Zuid-Koreanen die uitgebreid hun rugzak in- en uitpakken. Voor vijf uur. Dat ga ik echt niet missen. Netzomin als de snurkers.

Ik ben blijkbaar toch weer ingeslapen want word om half zeven pas weer wakker.

Ik vertrek zonder ontbijt. Geen zin om nog weer af te zakken naar het centrum van Muxia. Niet slim blijkt later.

Ik pak een stukje van een oude route om eerder van de doorgaande weg af te kunnen. Het pad blijkt half overgroeid. Lekker struinen in de richting van het strand maar niet er op. Dat is van de route en het is nog een heel eind naar Fisterra.

Hoewel een app aangeeft dat er een bar is in Morquintián, is dat helaas niet het geval. Niente.

Ik ben niet vooruit te branden. Een combinatie van erg veel kilometers gisteren en geen ontbijt.

Ik kom de jonge Duitser uit Hamburg weer tegen. Grappig, heb hem een week niet gezien.

Vervolgens een stukje opgelopen met een Zuid-Afrikaanse. Die gaat na vandaag met haar man hospitalieren een stuk terug op de Camino Frances. Mooi hoor, zo veel mensen die zich belangeloos inzetten.

Grappig om zoveel pelgrims tegen te komen. Ook op zoek naar koffie en iets te eten. De meesten hebben de herberg in Lires overslagen omdat die iets van de route ligt. Dat ga ik niet doen.

Verderop is wel een toilet en een automaat met blikjes fris en water. Mijn eerste koffie scoor ik dus pas om 12 uur in Lires. Een prima gelegenheid met lekkere citroencake.

De zee krijg ik onderweg slechts een keer te zien. Vind ik wel jammer.

Als ik in Fisterra aankom om een uur of vijf, ga ik gelijk naar de herberg waar ik slaap. Daar word ik bijzonder hartelijk ontvangen. Er zit een hele groep te eten en ik mag gelijk aanschuiven. Heb echter geen trek in eten, wel in een douche. Een daarna nog naar de vuurtoren op Cap Finisterre. Die ligt nog zo'n drie kilometer verderop. Een redelijk saai stuk langs een drukke weg met veel autobussen.

Ik ontmoet er een andere Duitser die ik eerder trof en drink een biertje op de goede afloop van onze Camino. Hij zit er al met een oudere Duitse vrouw die voor voorstelt om een boottocht te maken bij zonsondergang. Klinkt heerlijk relaxt als afsluiting van drie maanden lopen. Ze trakteert ons op een traditie taxirit terug naar Fisterra. Ik vind het prima. Hoef dat stukje niet nog eens te lopen.

De boottocht is erg mooi. De zee soms onstuimig maar de Duitsers brachten rode wijn mee en we krijgen ook nog wijn en tapas aan boord. Krijg ik goede zeebenen van. En de zon piept precies op het goede moment onder de wolken uit.

Als ik terug kom in de herberg, zitten ze daar te wachten met eten. Nu kan ik niet weigeren. Een hospitaliero heeft een soort risotto gemaakt met aspergepuntjes. Er zijn sardientjes en er is ook nog een lekker dessert. En dat alles op donativo basis. Daar slaap ik vast heerlijk op.

Wow meid..let ik even niet op -familie omstandigheden- heb jij intussen de hele Camino gelopen! Wat een prestatie, wat een moed en doorzettingsvermogen! Ben er stil van. 👍

Corien 2017-06-11 21:50:45

Hallo Elly, via een Facebook-groep vernam ik van je Pindat-reisblog en heb daarna onregelmatig met genoegen je verslagen gelezen. Zelf ook tussendoor de Camino Frances gelopen en ben nu twee weken thuis. Des te meer weet ik daardoor wat een prestatie je geleverd hebt door helemaal vanuit Nederland naar Santiago en Muxia te lopen. Grote klasse jouw reis! Succes met je thuisreis en met het acclimatiseren daarna. Groet, Chris van Tienhoven

voorbereidingen-camino-chris 2017-06-11 21:55:09

Chapeau! En wel thuis.

Leo 2017-06-11 22:19:05

Een dikke knuffel van mij. Wat een geweldige prestatie!! En nu terug naar de gewone wereld. Succes en geniet nog na!!

ANS Lemmens 2017-06-11 22:25:47

Wat een prestatie!!! Ik zal jd verhalen missen!! Groetjes, Henriette

Henriette. Geraedts@gmail.com 2017-06-11 22:31:41

Goede thuisreis Elly!

Marijke de Jong 2017-06-11 22:55:37

Je hebt volgens pindat precies 1929 km afgelegd. (En 564 foto's geplaatst bij 89 verslagen.

Marijke de Jong 2017-06-11 23:00:18

Geweldig Elly, Wat heb jij dat knap gedaan,zo in je eentje 👍🏻 Je zal je deze reis altijd herinneren . Fijne reis terug en goede thuiskomst

Kitty 2017-06-11 23:13:24

Dag Elly, Heb met veel plezier de verslagen gelezen! een hele prestatie, wees trots op je zelf! Goede thuisreis!

Kees Twilt 2017-06-11 23:30:33

Gefeliciteerd Elly. Ontzettend knap om de hele route alleen te lopen. Een hele ervaring rijker! Goede terugreis.

Marlou van den Berg 2017-06-12 08:09:04

Wat een prestatie, geweldig hoor, Het is spannend en leuk om zo jou reis te volgen. Ik heb niet gereageerd op jou verslagen maar ik heb ze elke week gelezen. Ik heb er van genoten. Dankjewel, nog veel plezier en genieten van je laatste dagen. Tineke

Tineke Linnartz 2017-06-12 08:19:53

Ik heb je 'op de voet gevolgd' van achter mijn laptop. En je hebt het gehaald. Proficiat!

Patrice 2017-06-12 08:27:34

Proficiat! Doel bereikt, plan volbracht. Super Elly! Kijk uit naar je verhalen, terugkijkend op dit grootse avintuur!

Marian van Zon 2017-06-12 08:58:49

Je hebt een geweldige prestatie geleverd, je mag trots zijn op je zelf! Heb met heel veel genoegen je verslagen gelezen. Bedankt voor de vele uurtjes leesplezier. Ga genieten van wat je allemaal hebt meegemaakt en laat het heerlijk op je inwerken. Hartelijke groeten van Marga ( van de reis naar Berlijn met Peter)

Marga de Groot 2017-06-12 09:12:57

Hallo Elly, fijn om te horen dat het je het hebt gehaald. En eigelijk dan weer grappig om te horen dat je op onze jongste zijn verjaardag aan benttgekomen. Ik hoop dat het je gebracht heeft wat je wilde tegen komen. Rust nog even lekker uit dan ga ik nu nog het rondje lopen wat ik liep toe ik je ontmoette. Heel veel geluk in je leven toegewenst en geniet van alle dagen, wie weet komen we elkaar nog ooit tegen ;-)! Liefs Evelien

Evelien kroonen (hardloopster van het begin van je reis ;-)) 2017-06-12 10:14:30

hoi Elly, zelf nog maar net terug van Perigieux na mijn voettocht richting Santiago heb ik met veel plezier jouw verslag gelezen. Gefeliciteerd met je prestatie en nu maar weer wennen aan je thuis situatie. Ik hoop dat niet gaat tegen vallen. Verder wil ik Pindat complimenteren met de keurig manier waarop zij de verslagen en foto's weergeven. Ikzelf heb er ook ontzettend veel plezier aan beleefd via mijn reisblog: Rienenjosantiago/pindat. Nogmaals proficiat en ik hoop jouw prestatie volgend jaar te evenaren door ook in Santiag aan te komen vanuit Perigieux. Ultrea Rien.

Rien van Halteren 2017-06-12 10:25:39

VAN HARTE GEFELICITEERD ELLY! Wat een geweldige prestatie en wat een doorzettingsvermogen. Al die beproevingen en hindernissen heb je toch maar mooi overwonnen! De rest van je leven zul je op deze prestatie met trots en voldoening kunnen terugkijken. Intussen heb ik mijn afscheidswandeling/jubileumwandeling 250 voor de Wandelpool voltooid. Een prachtige dag met alleen maar positiviteit. Jammer natuurlijk dat je er niet bij kon zijn maar ik zie je als alles goed gaat op 4 juli voor het "toetje" in Rotterdam. Groetjes, Peter.

Peter van Dalen 2017-06-12 10:34:25

Wauw Elly, Chapeau! Ik ben echt onder de indruk van je prestatie. Wat zal je trots zijn op jezelf. Gefeliciteerd.

Sylvia Verwaal 2017-06-12 11:54:29

Fantastisch Elly, kreeg kippevel bij het lezen van je laatste loopverslag. Echt te gek dat je het hebt gehaald!!! Goede reis naar huis. En hopelijk gauw tot ziens

Rosemarie 2017-06-12 11:59:19

Ha die Elly, Mooi om digitaal te hebben kunnen delen in jouw tocht naar Santiago de Compostela. Mijn compliment voor DAT je bent gegaan en HOE je bent gegaan op je pelgrimstocht. Na in het begin nog wat tegenslag & twijfel ben je ervoor gegaan, en heb je pittig en improviserend je pad naar het einddoel afgelegd. Veel pelgrimservaring opgedaan, of misschien wel veel levenservaring! Ik wens je een goede reis terug naar huis en tot ziens in een van de wandelpool-wandelingen in NL van jou of van mij, hartelijke groet, Kees

Kees van Sambeek 2017-06-12 16:48:39

Geweldig Elly! CHAPEAU!

Marijke 2017-06-12 18:15:40

We kijken naar je uit. Wanneer kun je terug zijn? Goede reis en welthuis

Greetje 2017-06-12 18:25:59

Geweldige ervaringen heb je mogen meemaken. Zo'n tocht blijft je hele leven op je netvlies. Er is nauwelijks een vergelijking te maken met andere ervaring, zo heb ik het zelf iedere keer weer beleefd. Geniet er met volle teugen van en...het zal niet lang meer duren voordat er weer iets begint te kriebelen om opnieuw een tocht te maken. Maar eerst bijkomen en dan verder kijken. Alle goeds en hartelijke groeten. Misschien kom je nog eens bij de bijeenkomsten van de regio Den Bosch.

Frans 2017-06-12 19:09:17

Wat een super prestatie. Geniet van deze speciale ervaring. Een voorspoedige treinreis terug naar huis. Hartelijke groet, Robert

Robert 2017-06-12 19:59:58

Geweldig wat een moed en doorzettingsvermogen Gefeliciteerd Elly

Christa Stigter 2017-06-12 20:00:36

Wat goed van je zeg! Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Het was heel erg mooi om jou reis zo te mogen volgen; dank je wel. Hartelijke groetjes en behouden en voorspoedige terugreis naar de Betuwe Jaap en Sandra

Jaap en Sandra 2017-06-12 20:51:16

Proficiat Elly. Chapeau. Wat een ervaring en doorzettingsvermogen. Goede thuisreis en genieten van alle herinneringen.

gerry r. 2017-06-12 21:16:19

Goed gedaan Elly. Wat een goed besluit om te gaan en knap dat je het gedaan hebt. Dank voor je verslagen zodat ik er ook een beetje bij kon zijn.

Helma 2017-06-13 19:38:45

Fantastisch gedaan! Leuk dat we je zo konden volgen. Tot wandels in Nederland bij de wandelpool.

Marianne (en Frits) 2017-06-14 21:57:44

Hallo Elly, Geweldige prestatie proficiat,ik heb genoten van je verslagen en wat zul je veel boeiende mensen tegen gekomen zijn. Een goede terugreis toegewenst. Groetjes Truuke