Dag 56, Roquefort naar Mont-de-Marsan, 29,9 km

Frankrijk, Roquefort

Was midden in de nacht klaarwakker. Tijdje liggen draaien, toen maar gaan lezen. Tegen 5 uur toch nog weer in slaap gevallen en daardoor laat op. Gaf niet. Kreeg lekker vers brood om zeven uur van de Nederlandse vrijwilliger en koffie natuurlijk.

Hartelijk afscheid genomen en toen weer op pad. Langs de bakker voor vers brood. Vandaag een iets kortere etappe dan gisteren naar toch ook nog bijna dertig kilometer. Weer met de jonge Duitse pelgrim gelopen.

Eerst door een vreemd landschap, gekapt bos met alleen maar dode varens. Verderop zijn mannen bezig met nieuwe aanplant. Piepkleine plantjes die ze in de grond poten als waren het bollen.

We komen door het dorp Bostens. Waren al gewaarschuwd vooral bij het kerkje aan te gaan waar een soort rustpunt voor pelgrims is. Mogelijkheid om binnen te zitten, koffie of thee te maken, toilet. Helemaal prima.

In het dorp Gaillères houden we een lunchpauze bij de kerk. Het dreigt te gaan regenen maar het zet gelukkig niet door.

Daarna gaat het regelrecht op Mont-de-Marsan aan, via een fietspad over weer een voormalige spoorlijn.

De refuge aldaar is gevestigd in een oud badhuis. Van de 14 plekken zijn er maar 6 in gebruik en er zijn al drie Vlamingen en een Nederlander dus we passen er nog net bij.

Overnachtingen regelen blijkt weer problematisch. De ene neemt geen reserveringen​ aan, moet je maar hopen dat je op tijd bent, de ander is inmiddels verhuisd, dan wordt er nog een verbouwd. Die is dus dicht. Dat betekent kiezen tussen of twee dagen van 16 en 19 kilometer of een weer lange etappe. Ga weer voor de lange maar ga morgen ook langs de Declathon. Kijken of ik een nieuwe passende pet kan vinden. Gaat dus een latertje worden.

Nog even de stad ingelopen voor boodschappen. Gezellig centrum wel, met veel mensen op de terrassen. Het is niet meer zonnig geworden maar toch 22 graden, zie ik.

De Vlamingen hebben 's middags geluncht en eten wentelteefjes voor het avondeten. Ik krijg er ook een. Lekker toetje wel.

Wat ben je al ver Elly en wat heb je veel kilometer gelopen. Ongelooflijk! Blijft wandelen leuk? Ben op vakantie in se Dordogne, vlakbij Sarlat, maar zie dat jij daar alweer voorbij bent. Vlakbij St Sebastián! Je schiet aardig op! Mooie tocht!!!