Dag 18, Trépail naar Epernay, ca. 25 km

Frankrijk, Trépail

Ik moest natuurlijk ook in de map van meneer met een foto en een stukje. Hij had een beetje haast want moest weg. Maar het is gelukt.
Foto netjes uit de printer. Bedankje erbij in mijn beste Frans. Laat me niet kennen natuurlijk. De meeste Nederlanders hadden het in het Nederlands gedaan. Moeten die lieve mensen op Frans sprekende pelgrims wachten om te weten wat er staat. In de haast wel mijn zeepdoosje vergeten. Jammer want is lastig aan te komen. Deze lag nog in het huis van moeder.

Hartelijk afscheid genomen. Ook van mevrouw die weer in de wijngaard gaat werken. Een van de vele mensen die ik de afgelopen dagen zag zitten op een soort kruk op wielen waarmee ze de druivenranken langsgaan en de ranken aanbinden.

Ik ben op weg om mijn eigen route de via Campaniensis weer op te pakken. Het is fris maar al heerlijk zonnig. Tegen 10 uur kan mijn jack uit.

Eerste stukje langs rustige D-weg. Daarna een veldweg tussen wijngaarden. In Bouzy zijn veel champagnehuizen. Ook hier zien de kozijnen eruit of ze in geen 10 jaar een likje verf hebben gehad. Mensen die het zich kunnen veroorloven, zetten er kunststof kozijnen in.

Lijkt of ik al op de route zit na 2,5 uur. Zie regelmatig markering. Volg toch maar de zelf bedachte route naar Epernay. Kan ook weer een andere route zijn. Zie ze niet terug op mijn kaart.

Heb vandaag weer regelmatig last van zere voeten. Moet vaker pauzeren en zeker mijn zooltjes gebruiken. Ga Poussy niet halen zo.

Stop in Epernay. Bij de kerk aan het einde van de plaats vind ik onderdak voor de nacht. Ik mag in de pastorie slapen. Heel fijn.

Terug gelopen naar het centrum om iets te eten. Begint te betrekken en zelfs wat te druppelen. Toch maar binnen eten dan.
In een brasserie gegeten. Dagschotel. Ik had doperwtjes met spekjes en een eerst niet gaar stukje gevogelte. Kwartel of zo? Pinacle. Heb ik terug gestuurd. Tabouleh vooraf was lekker.

Morgen loop ik weer op de via Campaniensis.