Dag 72, San Juan de Ortega naar Burgos, 25,8 km

Spanje, San Juan de Ortega

Half zes wakker. Lig voor de kluisjes dus zat er in. Haast me niet want voor half zeven is het nog zo schemerig dat ik over de eerste steen zal vallen. Daar zit ik niet op te wachten.

Ontbijt in Agès. Prijzig. 5,50 euro voor een koffie, echt sap dat wel deze keer, en een chocoladebroodje.

Ik heb blijkbaar de meeste mensen die met mij starten in Saint Jean ingehaald, of ze hebben mij ingehaald, want zie onderweg niemand meer die ik eerder heb gezien. Veel groepjes gisteren en vandaag en vooral steeds meer mensen met een minimaal rugzakje of zelfs zonder. Wandelt ongetwijfeld lekker maar bij het echte caminogevoel hoort ook een echte rugzak, lijkt mij.

Vandaag eerst het vervolg van het tamelijk vlakke stenige pad van gisteren. Daarna kiezen hoe naar Burgos te lopen. Echt leuk wordt het niet maar de route on het vliegveld heen en daarna langs een riviertje lijkt toch wat aantrekkelijker. Alleen is er nergens een mogelijkheid even ongezien achter de bosjes te duiken.

Het gaat moeizaam vandaag. Gisteren lange etappe gelopen en weinig geslapen. Dat wreekt zich. Aan het pad langs het riviertje komt echt geen einde. Ik volg de gele pijlen de stad in (had nog verder langs het water gekund) en duik de eerste bar in voor een limon en een toiletbezoek.

Daarna loop ik naar het toeristenbureau. Wil eigenlijk wel weer eens een kamer voor mezelf. Mag ik zelf uitzoeken. Krijg een plattegrond met alle hotels en hostels. Niet zo behulpzaam als in Frankrijk waar ze even voor je bellen.

Heb helemaal geen zin in al die drukte. Maar een dorp verder is ook geen optie. Gelijk nog ruim elf kilometer verder en het was al weer 26 via de alternatieve route. Probeer een paar adressen zonder resultaat. Dan maar naar een albergue. Had ik gedacht, een vol, ander geeft niet thuis.

Hostel Albergue de Burgos bij het busstation heeft wel plaats. Soort jeugdherberg. Netjes en schoon. Moet ik kamer delen met een andere vrouw tot nu toe.

Heb wel genoeg van de stad gezien op zoek naar een slaapplek. Vanavond ergens een hap eten zien te scoren waar het niet al te druk is. Morgen om zeven uur ontbijten, dus hoef niet vroeg op.

Lekker tapas gegeten. Kost hier erg weinig. Beter dan weer een standaard pelgrimsmaaltijd.

Hey Elly, wat goed om te zien en lezen dat je al zo ver bent! Heel veel succes en groetjes vanuit het mooie Utrecht!

Lucinda 2017-05-21 23:14:33

Geweldig Elly, wat goed van je zeg! Groetjes Jaap en Sandra

Jaap 2017-05-22 07:31:47

Werd door ons ook als min of meer irritant beschouwd als je jonge, meestal Spaanse 'pelgrims' zag lopen met een miniem rugzakje en wist dat ze 's-avonds weer comfortabel in een hotel gingen overnachten. Beschouwden deze categorie als verwende luxe wandelaars. Maar anderzijds iedereen moet doen zoals hij/zij het wil en wisten wij veel van de achtergrond van deze Camino-gangers....

Frans 2017-05-22 15:29:09

Ha Elly, allemachtig, wat schiet je op en leuk om te lezen hoe je nu al door Spanje trippelt. Met plaatsen die ik ook ken, ooit gefietst, Najera, Eunate, Burgos met elk hun eigen (pelgrims)sfeer en christelijk verleden. Heden ook trouwens. Je zit nu op de hoogvlakte, indrukwekkend, kaal, eindeloos golvend, soms een rivierdal met groen en schaduw. Dus ik gun je af en toe een wolk voor de schaduw, of misschien een verfrissende bui. Niet te lang natuurlijk! Ik wens je mooie panorama's, gastvrij onderdak, lekkere cafe's en croissantjes. Onthechting y buen camino, hartelijke groet, Kees

Kees van sSambeek 2017-05-22 18:54:58

Hallo Elly wat ben je al ver. Wij kwamen ooit tijdens onze Spanje reis (met camper) bij de Camino terecht en daar was een wijncoƶperatie op de route met een tapkraantje in de buitenmuur waar pelgrims hun flesje met WIJN konden vullen. Ik weet de naam van het plaatsje helaas niet meer, maar kijk er naar uit zou ik zeggen!

Helma 2017-05-24 11:00:52

De wijntap bestaat nog steeds, daar ben ik al geweest, Helma. Heel bijzonder. Wandelaars met rugzakje zijn nu vooral Fransen en Duitsers en niet jong, Frans. En ik kom ze ook tegen in de private albergues. Rijen gelabelde rugzakken. Het is een bijzonder landschap inderdaad, de mesata's, eindeloze vlakten met nu nog groen golvend graan. Bedankt voor de steun allemaal, fijn in te weten dat mensen meelezen en -leven.