De eerste chemo en bestraling

Nederland, Utrecht

Vannacht redelijk geslapen. Veel wakker. De ene keer piept mijn infuuspomp. De andere keer die van 1 van de kamergenoten.
Veel plassen. Dat hoef ik normaal nooit.
Om 4.00 uur werd ik wakker gemaakt.
Verplicht uitplassen. Vanaf dat moment moet ik bijhouden hoeveel ik plas.
In de loop van de ochtend ben ik de 3 liter al voorbij.
Iets later dan gepland werd de zak met chemo om 9.00 uur aangesloten.
Een vreemde gewaarwording. Het is écht zo. Dat rotspul moet zijn werk gaan doen.
Verder voel je er niets van. Hopelijk valt het straks ook allemaal mee.
Elk uur moet ik nu, na de chemo, bloed af staan. Is voor een bepaald onderzoek/studie.
Daarom is de bestraling uitgesteld naar 17.00 uur.
Mondhygiëniste gaat vandaag niet door. Zij is ziek. Ik zou om 15.00 uur naar de poli voor de sonde moeten. Maar de dame is al hier op de afdeling geweest.
Hechtingen zijn verwijderd. De huid onder de knoopjes was een beetje kapot. Geen wonder dat dit nog zeer deed. Nu zijn de hechtingen en knoopjes eruit. Het voelt een stuk beter.
Hè, hè. 17.30 uur. Weer terug op zaal.
Doordat ik pas om 17.00 uur de bestraling had was de rustgevende Oxazepam volgens mij een beetje uitgewerkt. Ik vond het spannend, maar het was te doen. De tip van de de verpleging hielp goed. Handen op je buik en goed door je buik ademen. Handen naar boven en naar beneden. Het gevoel dat je vast ligt is niet fijn.
De tijd dat je helemaal alleen ligt is maar 5 minuten.
Morgenochtend om 8.00 uur de volgende. Dus maar lekker vroeg een pilletje nemen.

Verder heb ik een klein stapje gezet in wat eten. Tot nu toe alleen dingen gedronken.
Gisteren dikke vla en vandaag ben ik begonnen met kwark. Eten met een lepel.
Kwark op de bolle kant van de lepel leggen en achterin op de rechterkant van mijn tong leggen. En het lukt. Geeft weer wat zelfvertrouwen.

Hoi Hans, Wat fijn dat je ons deelgenoot maakt van je reis naar herstel. Ik denk vaak aan je. Ik wens je veel kracht toe bij elke stap die je maakt en we komen elkaar wel tegen. Hartelijke groeten,

Ria 2019-03-04 19:21:58

Je hebt weer enorme stappen gezet. Respect voor je moed en je doorzettingsvermogen! Heel veel sterkte en liefs van ons

Kees en Minke 2019-03-04 19:25:10

Knap dat je dit zo positief kunt neer zetten. Ik hoop dat de effecten van de chemo en het bestralen mee vallen!

Hans v/d S 2019-03-04 22:41:24

Hoi Hans, Weer een stap verder. Je moet het allemaal maar ondergaan en het is niet mis, respect voor je moed! We hopen je snel weer even te zien.

Wouter en Corinne 2019-03-05 08:44:16

Lieve Hans, wat moet jij veel doorstaan en veel respect voor hoe je het ondergaat maar uiteindelijke doel is dat alle kankercellen worden vernietigd en jij weer verder kan gaan met je leven en een mooie toekomst tegemoet gaat met Anja en de boys en daar ga je voor en dat gaat goedkomen!!! Even een zware tijd maar jij overwint dat met jouw positieve instelling en alles moois wat er nog op jouw pad komt!! Ik denk aan je, weet hoe het voelt, het komt goed! Veel liefs, Gea 😘

Gea 2019-03-05 22:25:34

Sterkte en succes weer Hans. Door je blog kunnen we een beetje meer snappen wat chemo Ed met je doet en wat het is. Het woord wordt vaak zo snel even gezegd... Hou vol en hartelijke groet!