Maagdenburg: Groene Citadel van Hundertwasser, de Dom en het Kunstmuseum

Duitsland, Schönebeck (Elbe)

Voordat we vandaag naar Maagdenburg gingen, vlakbij hier, maakten weer eerst een rondje over het vakantiepark hier. Het heeft ook veel weg van een volkstuintjescomplex, en er zitten echt juweeltjes tussen. Echt hun eigen paradijsje bouwen mensen hier. En dan ook wel eens wat vervallen huisjes. Er is ook een meer, waarin je kunt zwemmen(eigen risico) en daarbij een speeltuin en een ijstent.

Naar Maagdenburg ging vlot, vanaf hier een halfuurtje rijden tot de parkeergarage in het hartje van de stad bij de dom.
Die hebben we eerst bekeken, ik vond er eerst niet zo veel aan(weinig pracht en praal), totdat we de uit marmer, zandsteen en albast gemaakte beelden beter bekeken.
Zulk mooi werk, zo fijn gemaakt. Bijgaand een heel stel foto's ervan. In het zogenaamde "Voorportaal van het paradijs afbeeldingen, ook in dat steen van de 5 wijze en de 5 dwaze maagden.

Vanuit de dom gingen we naar de overkant van het domplein, waar "de groene citadel"van architect Hundertwasser stond. Een prachtig gebouw, waar het gebruik van kleuren, mozaïek en ronde vormen samen een zeer bijzonder gebouw maken.
Ik had een keer eerder een gebouw van Hundertwasser gezien, in Uelzen, toen mijn zus Martje daar in een zorgcentrum zat. Dat was vlakbij het station van Uelzen, dus min zus Janna en ik zijn er even heengelopen. Dat gebouw werd gekenmerkt door een vergelijkbare stijl, maar vond ik meer "Efteling"-achtig.
En dit vond ik mooier.

Daarna gingen we naar het Kunstmuseum in het Lieve vrouwen klooster, en daar hebben we de rest van de middag verbracht. Het was vooral eigentijdse kunst, sommige dingen spraken niet aan, andere juist zeer. "Kwamen binnen", zeg maar. Het kunstwerk "Looking for humanity" roerde Annet erg. Het was een verzameling videoopnamen waarin je voortdurend "groten der aarde" elkaar de hand zag schudden. Golda Meir, Che Cuevara, Fidel Castro, Jasser Arafat met Begin en Bill Clinton,
Stalin, Roosevelt, Churchill in Jalta, de Gaulle, etc. etc. Wat het bij mij en ook bij Annet teweegbracht was: "en wat heeft dit vele handenschudden nou opgeleverd?".
En dat was denk ik ook de bedoeling.

Op een gegeven moment zaten we wel vol indrukken.
We hebben nog even door de binnenstad gelopen. En waren het er over eens dat Halle leuker was. Prettiger aanvoelde, met leuke winkels en eetgelegenheden.

Nog een hapje gegeten bij een tent "Dean & David". En toen weer terug naar het vakantiepark.

En morgen is de laatste dag. Pakken, en dan terugrijden naar huis.