Der "Hohe Berg". En de Saline

Duitsland, Merzig

De dag begon nat. Erg nat. Het kwam werkelijk met bákken uit de hemel.
Veel anders dan binnenblijven kun je dan echt niet doen. Maar goed, we zitten droog :-).

Later op de dag klaarde het wat op en zijn we toch wat gaan wandelen.
Naar: Harlingen :-) ! Een dorp, deel van de het stadsgebied Merzig, en vlak naast Bietzen, waar wij zitten, heet nét zo als de stad met de Stiennen Man in it Heitelân.

De plaats is al 900 jaar pelgrimsoord. En daarmee is dit Harlingen minstens 40 jaar ouder dan het Harlingen in Friesland(bron: wikipedia).
Er is een "Wallfahrtskirche", die hebben we bezocht. Met een mooi altaar, maar geen "kraak"(balcon achterin) met een orgel, maar een niet zo spectaculair orgeltje voorin.
Verder een reeks curieuze kruisgang-schilderijen. Zie foto's.

Vlak achter Bietzen ligt "der Hohe Berg" een beschermd natuurgebied met een mooi wandelpad. Daar hebben we een stuk gelopen en genoten van het uitzicht.
En op deze manier even genoten van het tijdvenstertje droog weer van de dag:-).

Later zijn we nog even naar Merzig stad gereden om boodschappen te doen en de Saline te bekijken. Een huis van hout in een mooi park, gebouwd bij een bron.
Het water wordt naar boven geleid en stroomt dan langs allemaal takkebossen weer naar beneden. Op die manier een gezonde vochtige nevel veroorzakend, gezond voor lijf en leden, vanwege de mineralen in het water.
Buiten was ook nog een "Kneipbad", met een plaquette van de heer Kneip himself erbij, maar dat water zag er niet zo fris uit.

Terug, tijdens het boodschappen doen bij de supermarkt, een vreemd incident. Ik heb een cassier besproeid met bier. Niet met opzet natuurlijk, maar toch..
Tijdens het afrekenen stootte ik met een blik bier tegen de pinmachine en op de een of andere manier prikte het blik daardoor lek. Het blik begon meteen te sproeien en in mijn poging erger te voorkomen richtte ik de straal juist op de cassier.....
De jongen was bewonderenswaardig. Hij pakte geroutineerd een rol keukenpapier, veegde bril en gezicht schoon, en zei met een stalen gezicht: "Möchten sie ein neues kaufen, oder ist es so in Ordnung?" Liet ook geen enkele ergernis naar mij blijken, terwijl ik me natuurlijk druk stond te verontschuldigen. Kon er niks aan doen, maar lullig was het wel.

Annet wilde nog twee grote theebekers hebben, die kochten wij het consumentenparadijs Kaufland. Annet was ook wel onder de indruk van het assortiment.
Toch zijn de chinese winkels in Spanje leuker.

Vanavond uitgebreid gekookt, "Spätzle"(Duits aardappelgerecht), kabeljauw, gestoofde venkel met oude kaas en natuurlijk een grote bak sla met feta en olijven.

Mijn kroost deed de afwas, wat ik zeer waardeerde, want het was best veel. En een vaatwasser is er niet :-). Dus dat zal de komende weken wel vaker gebeuren.

Vanavond werd gegamed. "De Sims" deel 3. For old times sake :-).