Perl, Romeinse Villa Borg

Duitsland, Perl

Het weerbericht voorspelde stromende regen in de loop van de middag, dus het was zaak vandaag op tijd te vertrekken, als we niet de kans wilden lopen totaal te verzuipen.
Het is bar geweest op plekken. Maar hier is het ergste ons bespaard gebleven.

We gingen naar Perl, naar een geheel gereconstrueerde Romeinse Villa, compleet met groente-, bloemen- en kruidentuinen, badinrichting en werk- en woonvertrekken.
En een "taverna".: http://www.villa-borg.de/Romeinse-Villa-Borg

De ontdekking en opgraving van de resten zijn geheel te danken aan een schoolmeester uit Oberleuken, Johann Schneider, een hobby-archeoloog dus.
Hij was de man die ging graven, omdat hij op basis van afwijkingen in de grond vermoedde dat er iets was.
De beide wereldoorlogen en tekort aan geld hielden verdere opgravingen tegen, maar in de laatste 25 jaar is hier iets bijzonders verricht. Alle fundamenten zijn opgegraven en exáct op die fundamenten is de voormalige villa volledig herbouwd. En zijn er dus tuinen aangelegd. Een fantastisch project, vergelijkbaar met dat in Xanten. Er komen ook veel schoolklassen naartoe, die door mensen in Romeinse kledij rondgeleid worden.

De route langs het bos vanaf de parkeerplaats was ook leuk, met informatieborden over bijen, planten en een gigantisch insectenhotel.

Al met al hebben we een paar uur rondgelopen en ons geen moment verveeld. Berber met haar klassieke scholing kon wat toelichting geven(van die van mij heb ik helaas het meeste vergeten....).

Terwijl wij hier met vakantie zitten is vandaag mijn nicht Margit in Utrecht getrouwd. Ik wens haar veel geluk toe en hoop dat ze een heel leuk feest hebben. Jammer dat we er niet bijzijn, maar ja....
En: Djoeke is afgestudeerd :-).
En iemand heeft zijn biologie met goed gevolg gehaald en is daarmee met recht geslaagd.
Kortom, een goede dag voor veel mensen.