Grenzmuseum Schifflersgrund, Allendorf - de kat Margot

Duitsland, Asbach-Sickenberg

Grenzmuseum Schifflersgrund stond vandaag op het programma. De grens tussen deelstaat Hessen en deelstaat Thüringen is hier slechts een paar kilometer vandaan, en dus liep daar tot 1990 ook het ijzeren gordijn. Thüringen was DDR. Op deze plek, "Schifflersgrund" heeft een men een stuk van het hekwerk, inclusief "Todesstreifen" laten staan en er verder een heel stel voertuigen en helicopters uit de tijd van de koude oorlog neergezet. Zowel van Sowjet- als van Amerikaanse makelij. Wij zijn natuurlijk al wel eerder op herinneringsplekken aan die tijd geweest, onder anderen toen we met zijn vieren in Elend in de Harz zaten en naar Sorge gingen, waar ook een stuk "muur" stond inclusief wachtttorens. Maar het blijft toch altijd weer indrukwekkend en totaal gestoord om te zien. En als je dan bedenkt dat het nu verder naar het Oosten in Europa weer precies zo zal gaan, voor een deel al lang zo is.....
Dit alles is hier natuurlijk al meer dan dertig jaar geleden, en het museum wekte deels de indruk dat er na inrichting in 1991(ze waren het eerste museum van deze aard) niet veel meer aan gebeurd is. Vlak na het terrein is men een nieuw tentoonstellingsgebouw aan het bouwen, dus ik denk dat het als voorlichtingscentrum voor mensen straks wel beter zal zijn. Na zoveel tijd begint het dat natuurlijk steeds meer te zijn, met name voor de jongere generaties die dit niet meegemaakt hebben.
Er waren ook een paar barakken met uitleg over WO II, de vier geallieerden, de deling van Duitsland daarna en veel foto's en krantenartikelen uit de tijd van de muur.
En verder, en dat vonden we echt heel leuk: Een Liesje lookalike! Er liep daar een katje met schilpadmotief die erg veel op Liesje leek, qua tekening en ook qua bouw.
Alleen was deze kat niet zo bang als onze Liesje, ze liet zich aaien, liep een eindje met ons mee, en Berber heeft een tijd met haar gespeeld.
Ik vroeg de mensen bij de receptie hoe ze heette. "Sie hat keinen Namen", zeiden ze, "Sie kam hier einfach so angelaufen".
Dus heb ik haar toen maar Margot genoemd, naar Margot Honecker, de vrouw van een van de laatste leiders van de DDR. In ballingschap in Chili vierde zij nog tot ver in deze eeuw elk jaar met vrienden en familie de "Jahrestag der DDR", dus de verjaardag van een land dat al lang niet meer bestond :-).
Deze naam vonden de mensen van het museum ook wel grappig. Zou toch leuk zijn als ze deze naam daar nu houdt?
Van Schifflersgrund gingen we naar Allendorf, een dorp met heel heel veel mooie vakwerkhuizen. Daar hebben we wat doorgewandeld, ergens wat gedronken. In de Bonifatius Kirche hebben we alledrie een kaarsje gebrand voor onze Hylke. Wat zou het fijn zijn geweest als hij hier bij was geweest.....
Daarna even wat boodschappen gehaald bij de Rewe. In tegenstelling tot in NL is hier op zondag(dat is morgen) het meeste dicht, dus moesten wel wel wat hebben. En nu zitten we weer lekker in onze vakantiewoning.