Met het museumtreintje naar Roma Kungsgård

Zweden, Boge

Roma. Als je die naam hoort denk je in eerste instantie aan Italië. Maar er is dus ook een Roma in Zweden. Op Gotland:-).
Rindert wist dat ik het vorige keer erg leuk had gevonden om met een museumtreintje te gaan, en we vielen deze keer met onze neus in de boter. Het was nationale Zweedse Museumtreindag, dus er waren allemaal extra activiteiten en ritjes overal in het land. En dus ook op het museumtreintje naar Roma.
Na een goeie nacht slaap bij Rindert dus redelijk vroeg weer op en met zijn vieren op naar station Hesselby, waar een klein museum is en de trein vertrok.
Sinds vorige keer dat we hier waren is er een heel stuk spoorlijn bijgelegd, allemaal door vrijwilligers.
We kochten kaartjes, echt nog ouderwetse kartonnen waar een gaatje in geprikt moest door conducteurs, die heel erg jong waren. Ook vrijwilligers natuurlijk:-).
Het doel, door Rindert bedacht, was Roma Kungsgård, één halte voor Roma. Daar was een voormalig cisterciënzer-klooster. In de middeleeuwen gebouwd.
Vrijwel alle gebouwen van het klooster zijn nog intact, alleen de kerk is een ruïne, waar 's zomers openluchttoneel opgevoerd wordt. Dit jaar was het "De Storm" van Shakespeare, helaas was de laatste voorstelling op 25 augustus geweest.
Er was een gebouw waar vroeger bier gebrouwen werd, een glasblazerij/verkoop, een smidse, een gastenverblijf, een voormalig varkenshok, een winkel, een kruidentuin.
Echt een flink groot terrein met van alles en nog wat, en overal bordjes met uitleg, ook in het Engels.
Nadat we er een flinke tijd rondgekeken hadden gingen we terug naar de treinhalte. Echt, "right in the middle of nowhere". Rindert regelde dat we op hetzelfde kaartje door konden reizen naar halte Roma, vijf minuten verder.
Daar hebben we ook nog even rondgekeken.
En al gauw konden we ook terug naar Hesselby, waar Rinderts auto stond.
Op de terugweg gingen we nog langs bij de kerkruïne van Bäl.
Terug in Boge Aner was het tijd om ons in te richten in Rinderts oude huis, vlakbij zijn rond 2010 nieuw gebouwde.
Ons verblijf voor de komende dik twee weken.
Omdat vakantie zonder internet niet gaat had ik thuis voorbereidingen getroffen. Ik had 100 meter ethernetkabel voor buiten gekocht. En voorzien van rj45 stekkers, dus netwerkstekkers.
Daarmee mochten we vanaf Rinderts router de boel over het balkon uitrollen, door de struikjes, over de beek en zo langs dezelfde beek naar het huis. Berber hielp, we kropen allebei van een kant onder de sleedoorn met grote doornen door om de boel door te geven.
Wifirouter eraan (ook van thuis meegenomen) en voilà het werkte meteen:-). Een belangrijke voorwaarde voor een geslaagde vakantie was geregeld:-).
Zonder die kabel zou ik dit verhaal ook niet kunnen schrijven.
Bedden klaargemaakt. En Rindert had lekker gekookt. IJslandse wilde zalm uit de oven. En voor Berber iets met Zweedse Västerbottenkaas, lekker pittig.