Guggenheim & Bilbao - Louise Bourgeois. En alweer Maria's die op kinderhoofdjes staan

Spanje, Guggenheim Museum

Bilbao stond ook op het lijstje, pakweg 80 km rijden.
En niet meer in Cantabrië, maar in Baskenland.
Aanvankelijk lukte het niet om het centrum van Bilbao te bereiken. Het navigatiesysteem kwam er niet uit en stuurde ons steeds weer terug de snelweg op. Frustrerend....
Uiteindelijk hebben we het ding alleen als kaart gebruikt en de eerste de beste parkeerplek genomen, bij de stierenvechtersarena, de Plaza de Toros.
Met een bij een kiosk gekochte kaart ging het verder ok. En waren we er ook niet zó ver vanaf.

Het Guggenheim is een heel apart gebouw, aan de buitenkant bedekt met iets wat lijkt op blikken platen. Er staat dus zo'n gigantisch dier voor, wat ik meer een poes vind en Annet een hondje, volgegroeid met bloemen.
Annet was zichtbaar in haar knollentuin :-). En we hebben álles gezien.
De tentoonstelling van "cellen" van Louise Bourgeois, schilderijen van Picasso, Kandinsky, Feininger, Matisse, Rothko, W. de Kooning. Kortom: een enorme collectie
Hier de link: http://www.guggenheim-bilbao.es/en/explore/
Na een uur of vier en een half was de klus geklaard :-).

Daarna een wandeling langs de rivier de Nervión, het station "Santander" uit 1902 gezien(art-deco, helaas staat alleen de gevel nog, maar mooi) en het oudste deel van de stad, de "Casco Viejo". In het laatste nog in de Kathedraal van Santiago geweest. En, tot mijn verbazing: wéér twee(!) beelden van Maria met allemaal kinderhoofdjes onder haar voeten. Wat is dat toch?
Ik was wat moe, maar de rit terug was qua navigatie een eitje. Al duurt het in een stad met 800.000 inwoners zowiezo lang om eruit te komen.

En autorijden zal nooit mijn hobby worden. Dan liever op de fiets.

Vanavond hebben we nog ganzenbord gespeeld. Er was alleen een bord in het vakantiehuis, dus de computer was dobbelsteen(random numbergenerator), en pillen waren pionnen. Het was Paracetamol versus Tramadol.