Wandeling door Eschwege

Duitsland, Eschwege

Eschwege hadden we al bezocht(zie 21 juni j.l.), we hadden gezien dat het een mooie stad was met veel vakwerkhuizen.
Dus vandaag er weer heen. Het is maandag, dus de musea zijn dicht, dus dat werd gewoon rondwandelen. We zetten de auto neer bij de St.Katharina kerk en liepen naar de markt. Daar liepen hele schoolklassen van de middelbare school rond die vandaag een soort speurtocht met vragen moesten doen. Ze vroegen mij ook hoe een bepaalde toren met zijtorentjes heette, maar ja, ik was ook niet van daar, dus dat kon ik ze helaas niet vertellen... Op het eind van de grote markt was een - Lutherse kerk - waar we even naar binnen gingen, de St.Dionysos. Zoals het een protestantse kerk betaamd, redelijk sober, wel een mooi orgel.
Wat mooi was buiten vóór die kerk: er stond een hele oude grote Linde. Ik zocht het even op: deze linde is rond 1650 geplant, vlak na het einde van de - vreselijke - 30-jarige oorlog. Die betekent dus dat hij al meer dan 370 jaar oud is. Omdat op Hylke's plek in de Spinder ook een Koningslinde staat, is dat een hele troostrijke gedachte. De boom met zijn as eronder tot zijn nagedachtenis kan, als het goed gaat, dus heel oud worden. Dus zijn nagedachtenis kan ook heel lang blijven, veel langer dan wij er zullen zijn. Deze boom had in 1966/67 boomchirugische behandelingen ondergaan, hij zag er nog gezond uit.
We aten ijs en wafels op een terras op de marktplaats. Lekker:-). Toen we verdergingen kwamen we langs een apotheek, en ik ging even naar binnen om te vragen of men wist wat "Elendspulver"was. Daar hadden we gisteren in Burg Hanstein een reclame van gezien. De mevrouw in de apotheek vond het heel leuk, eerst zochten ze op Google, maar dat leverde niet zoveel op. Daarna haalde ze een heel oud boek van achteren, een alfabetische medicijnen- en kruidennaamindex. En daar stond het in! Het bleek de plant Hertshoorn te zijn. "Het boek is zo oud als ik" zei de vrouw. "Maar de informatie klopt! " zei ik. We wensten haar een fijne dag en gingen verder. Naar de Nicolaitoren. Vroeger hoorde daar een kerk bij, die is er niet meer.
Het plan was nog om bij de Eschweger Klosterbräuerei een kijkje te nemen, we zijn er ook langs gelopen, maar het was vandaag niet open voor publiek. Deze brouwerij is zeg maar wat de Bavaria brouwerij in Lieshout is voor Brabant. En hier dan voor de streek rond Eschwege. Sowieso heeft Duitsland heel veel lokale brouwerijen.
Even boodschappen gedaan, geparkeerd op het dak van de Kaufland, wat even lastig was toen we terugkwamen, er was een flinke bui, dus hollen door de regen naar de auto. Naar huis.

Vandaag is het precies twee jaar geleden dat Hylke gestorven is. Moeilijk, zo'n datum, maar toch geldt ook dat we er elke dag mee bezig zijn. Niet alleen op zo'n specifieke datum.
We hebben vanavond wel, om hem te gedenken alledrie een flesje "Schierker Feuerstein" gedronken. Dat is een kruidendrankje uit de Harz.
Toen wij daar waren hadden we dat ook gekocht, en Hylke nam ook een flesje. Hij was echter niets gewend en het is wel sterke drank, dus smaakt bitter-pittig.
Hij slokte het in één keer achterover en dat bekwam hem niet zo best... Niet dat hij echt dronken werd of zo, maar het brandde wat in zijn keel :-).
Verder praatten we over hem, zoals we zo vaak doen, en over ons verdriet. En over hoe dat verandert in de loop van de tijd, en toch ook blijft.
We herinnerden ons, hoe hij gedurende een bepaalde tijd, geregeld, zomaar de tv stopzette en een zelfbedacht reclamespotje speelde. Dat was grappig.
Hylke was een bijzondere jongen.