Bläse kalkbruk

Zweden, Gotland County

Ik hou altijd wel van industrieel erfgoed, dus wilde heel graag naar deze oude kalkfabriek gaan kijken, een half uur rijden van het huisje vandaan.
Deze wens werd vandaag vervuld:-). Het museum daar was dicht, maar er hingen wel bordjes met informatie overal. Alles in het Zweeds, dus veel Google translate gebruikt.
Twee kalkovens, wat werkplaatsen, een kraan om de goederen in het haventje op de boot te tillen, èn: een treintje :-). Als we niet naar Roma waren geweest, hadden we hier ook op de nationale museumtreindag mee kunnen rijden.
Vlakbij het terrein een hoge grindberg en de kust waar ook weer allemaal gladde, meest witte stenen lagen, waarin je hier en daar fossiele resten kunt ontdekken.
We zijn een eind erlangs gelopen en ook hier weer op deze opnieuw mooie dag van het prachtige uitzicht over zee genoten.
Daarna een soort wandelpad gelopen vanaf de fabriek, waar aan de hand van bordjes het alledaagse leven, soms bijzondere gebeurtenissen , van de bewoners rondom de kalkfabriek beschreven werden. Interessant. Zaken als vrouwenemancipatie, de verkoop van 800 kersttruien, die op tijd naar de vaste wal geleverd moesten worden, en waarbij vervolgens de bezorgers op kerstavond nog op tijd terug waren gekomen, naar Farö.