Over Kelten en grenspalen

Duitsland, Rehlingen-Siersburg

Het was mooi weer vandaag, dus we gingen wandelen. En wat zien.

Bij het dorp Niedaltdort, pal op de grens met Frankrijk is een Keltisch huis met bijgebouw gebouwd. In het bos.
In het kader van een internationaal jongerenproject is dat hier gebouwd in 2003.

Op weg ernaartoe kwamen we langs een plek met Gallo-Romeinse resten, bij Wallerfangen. Er was een bron waar door de Kelten de godin Sirona werd aanbeden, en waar later de Romeinen hun eigen goden(Apollo, Minerva, Mercurius) aanbaden. De bron doet het nog, moet wel geregeld schoongemaakt worden en daar waren net twee mensen mee bezig. Met een van hen, een vrouw maakte ik even een praatje. Van een voormalig romeins woonhuis was nog best veel over, van de rest zag je vooral de fundamenten nog.
Ondertussen was Berber een in de berg ingegraven afwateringshuisje ingeklommen. Spannend natuurlijk, maar het mocht natuurlijk eigenlijk niet. De plantsoenendienstmensen zeiden niets van deze "Ordunungswidrigkeit".

Na wat foto's en een weer eens mislukte opname van mij met de zelfontspanner ging het door haar het Keltenhuis. Tijdens de wandeling ernaartoe zagen we dat veel van de bomen begroeid waren met sterke klimoplianen. Een vorm van parasitisme die vast niet goed is voor de bomen.
Bij het Keltenhuis hebben we een tijd rondgehangen, Annet heeft wat zitten tekenen.
In de bosjes heb ik - waarschijnlijk de enige keer in mijn leven - staande in Duitsland in Frankrijk geplast :-).
Ik vroeg mij af wie mij hier voor plassen in het openbaar zou kunnen vervolgen. Berber zei: "Niemand kan het wat schelen". Terecht natuurlijk. :-) :-) :-)

Terug gingen over een padje pal langs de Duits-Franse grens, aangegeven met merkstenen/palen. Aangelegd sinds 1830, en sindsdien is er geregeld wat bijgelegd. Er is in het verleden in Frans-Duitse oorlogen veel gevochten om dit gebied, maar op een bord stond zeer terecht dat dit bospaadje nu eerder een pad is van verzoening tussen goede buren. Bon voisins/gute Nachbarn. Mooi zo.

Bij grenspaal 94 was het interessant fotograferen, en inderdaad hebben wij daar iets vreemds waargenomen. Zie foto.

Via de supermarkt naar huis, waar we nu gezellig de avond doorbrengen en de afleveringen van de Japanse animatieserie "Monster" kijken. Speelt in Duitsland en Tsjechië en is erg spannend.

verbluffend, wat jullie allemaal zien en bekijken...