Labyrinth Trojaborg, Botanische tuin in Visby

Zweden, Visby

Annet had zich in de aanwezigheid van labryrinthen verdiept, en wist er nu een vlak boven Visby.
We vonden het in een buitenwijk van de stad, aan de overkant van een soort wooncomplex met heel veel fietsen ervoor.
Wij erheen, en Annet en ik hebben hem fanatiek gelopen, van begin tot eind:-). En Berber heeft het geheel gefilmd.
Vlakbij dit labyrint was een grot in de bergen. Het verhaal gaat dat daar een jonkvrouw was opgesloten die elke dag even vrij mocht. En dan legde ze één steen van het labyrint neer. Als het niet waar is is het in ieder geval een mooi verhaal.
Nog hoger de berg/heuvel op waar de grot in was kwam je op een plateau, gelegen vlak achter het "sjukhus" van Visby, het ziekenhuis dus.
Dit was het galgenveld. Daarop waren drie zuilen opgericht. En in vroeger tijden was het gebruik om op die drie zuilen balken te leggen, waaraan mensen werden opgehangen. Een groot spektakel, dat altijd veel bekijks trok. De lijken liet men vervolgens hangen, totdat de resten vanzelf naar beneden vielen.
Tsja, andere tijden.......
Nadat we het prachtige uitzicht over de zee bekeken hadden gingen we terug naar de auto en reden naar Visby zelf, om de botanische tuin daar te bekijken.
Daarna wat gegeten en gedronken op Stora torget, de grote markt/het grote plein. Daar stond een leuk beeldje van een kat die kennelijk een markant verschijnsel in de stad is geweest, "Knäcken".