Hoe warm het was en hoe ver

Spanje, Santoña

Vandaag hebben we een schitterende wandeling gemaakt op de Monte Santoña, bij de gelijknamige plaats, een wat mondaine badplaats.

We hadden al besloten een "doorsteekje" te nemen langs de route "Ecosistema del Bosque".
Ondanks dat was het een flnke tippel. Veel in de schaduw, maar daar waar dat niet zo was: warm.

Tussendoor elkaar nog een keertje kwijtgeraakt in het bos, maar dat kwam weer goed :-).

Deze hele berg is vol versterkingen, vooral uit de Napeleontische tijd, "Batterias" hij, net als Monte Urgell bij San Sebastian, een strategische ligging had aan de Atlantische Oceaan.
Bij één ervan was een expositieruimte met 3 tentoonstellingen:
  • eentje over de strijd tegen de Fransen in 1811, 12 en 13
  • een over het waterbeheer en het gebruik van water (energieopwekking) in deze streken
  • een over de visserij, met name op Ansjovis.

In tegenstelling tot San Sebastian, waar bijna de hele stad verwoest is, is het hier minder schokkend verlopen, hoewel er wel flink gevochten is. Na een jaar of zes gingen de Fransen weer weg, met achterlating van al die bolwerken op de berg.
De jongedame bij de kassa bleek een Beierse te zijn, die hier stage deed( "Ist der Wahnsinn, des gibts joa net", kon ik niet laten om te zeggen :-)).

Daarna de berg op, en soms wat af, en het was: ver. Op het eind was langs een steile bergwand een hele lange trap naar beneden, waarbij je je kon vasthouden aan een stalen kabel langs de wand.
Die trap hebben de half gedaan, tot we het prachtige uitzicht over het meer konden zien. Dat was genoeg.

En het hele stuk weer terug. Onderweg zagen we vanaf de berg een prachtig stuk strand liggen. Daar zijn we ook nog even heengegaan en hebben een frisse duik genomen.
Vlak naast het strand: een supergrote gevangenis. Eerlijk gezegd, ik vind het op een bepaalde manier iets pervers hebben om mensen in de bajes te zetten pal naast een plek waar mensen genieten van het strand en de zon. Maar dat kan aan mij liggen.

Dat was Santoña.

die foto van jou, kijkend uit het raam, kan ik die apart, uitgeprint krijgen? Zo mooi bij d andere fotos voel ik de warmte!