Museum für Industriekultur, Osnabrück

Duitsland, Osnabrück

Dit museum is gevestigd in het hoofdgebouw van een oude steenkoolmijn. In de Piesberg(heet echt zo:-)).
Deze berg is ook ten dele afgegraven omdat er een grote steengroeve was die eeuwenlang gebruikt is, ook lang nadat de kolenwinning al gestopt was(1898).
In het gebouw grote machines op de begane grond, vroeger gebruikt om van alles en nog wat via lopende banden aan te drijven: de lift, metaalbewerkmachines, etc, etc.
Eentje hebben we zelfs even zien draaien, er stond een groep mannen omheen die allemaal heel ernstig keken, een rondleiding van mensen die duidelijk vooral in techniek geïnteresseerd waren, minder in andere mensen :-).
Het was de bedoeling dat je van boven(3e verdieping) naar beneden ging, en zo alles zag.
Ik vond het geweldig, Annet vond het ook wel leuk, maar iets minder :-).
Er was een complete machinebankwerkplaats, met een heel stel metaalbewerkingsmachines, en heel veel aparte vitrines met uitleg over de geologie van het gebied, over de geschiedenis van de kolenwinning en de steenwinning. Er stond een gedeelte van een spoorwegwagon waarbinnen verteld werd over de aanleg van het spoor naar Osnabrück met een "Abzweig" naar de kolenmijn. En over de aanleg van het station in Osnabrück en een hele wijk die daarbij gebouwd werd.
Er waren vitrines met gevonden fossielen, uitleg over de omstandigheden van de werknemers. Veelal "gastarbeiders"uit Italië.
Op een bepaald moment is Annet blijven zitten in het cafe en heeft een deel van het gebouw getekend. Ik heb nog wat verder gekeken.
De schets staat hierbij.
Daarna gingen we met de lift onder de grond en kwamen bij een lange mijntunnel uit. Die kon je helemaal doorlopen en aan het eind ging je door een deur en dan stond je ineens weer buiten. Verrassing.
En daar was een groot soort kindermanifestatie aan de gang. Kinderen leerden om pilonen heen te fietsen, de politie gaf er voorlichting en deed aardig tegen de kinderen, er was een "Hupfburg"(springkasteel), blikken omgooien, knutselen en ga zo maar door. Het zag er heel gezellig uit allemaal. Ik kreeg twee appels die ze daar gratis uitdeelden.
Op dat stuk van het terrein was ook een gebouw met een speciale tentoonstelling over de wereldhandel en de logistiek. Zeer informatief, ik had wel verwacht echter dat ik het leuker zou vinden dan ik deed. Nederland en de VOC kwamen ook een paar maal voor, natuurlijk belangrijk ivm het onderwerp.
Daarna liepen we nog een stuk over het terrein, langs het gebied waar vroeger afgravingen waren, en langs wat gebouwen: de vroegere paardenstal, de smederij, een steenhouwerij.
En toen waren we weer bij de kinderspeelplaats die pal naast het museum is. Het was een mooie zaterdag, dus veel ouders met kinderen.
Tevreden gingen we weer terug naar ons huis.