Pömmelte! En een verblijf in vakantiepark met "Datsja's

Duitsland, Schönebeck (Elbe)

Hoera. We zijn op het oorspronkelijk gestelde doel aangekomen. Het ringheiligdom van Pömmelte.
De verhuurster in Bad Essen verzekerde ons eerst nog dat alles goed was met het paard(zie gisteren) en toen gingen we.
Het was een rit van een kleine drie uur, alles Autobahn, en het laatste stuk door de stad Maagdenburg heen naar een dorp, Plötzky, er vlak onder. Eerst waren we nog even verkeerd. Verkeerde vakantiekamp, eigenlijk mijn fout(je). Maar alles kwam goed en nu zitten we in een wat oude "Datsche" zoals vakantiehuisjes in de DDR-tijd heetten.
Een toevlucht uit het dagelijks leven, zoals velen die hadden. Soort volkstuintjescomplex. Hier vlakbij is een plas water, het Kolumbus meer, waarin zojuist volop kikkers kwaakten.
Na inchecken zijn we meteen naar het ringheiligdom Pömmelte gereden, dat is een kwartiertje rijden hiervandaan. Het was mooi, en Annet was heel geroerd door het feit dat ze nu - eindelijk deze reis - leeuweriken zag. Hoog in de lucht, en dan weer omlaag. En zo veel!

Men heeft de vorm aan de hand van vondsten en archeologische kennis gereconstrueerd. Wat er precies aan rituelen gedaan werden weet men natuurlijk niet, maar dat de plek belangrijk was is absoluut zeker. Ook van de gebruikte kleuren geschilderd op een aantal palen is men op grond van vondsten zeker. Hoe ze beschilderd waren natuurlijk weer niet. Dat is een invulling van de hedendaagse makers :-).

We hebben er een uurtje rondgewandeld, en Annet en ik probeerden leeuweriken te fotograferen.

Tevreden terug naar ons nieuwe verblijf, nu een echt huisje, met hier en daar wel wat houtje-touwtje reparaties.