De kerk van Gothem, Trullhalsar grafveld

Zweden, Gotland County

Vandaag begonnen met een bezoek aan de kerk van Gothem. Dat was belangrijk voor ons allemaal, deze hebben we ook bezocht tijdens eerder verblijven op Gotland.
Hylke en Berber waren als kinderen helemaal gefascineerd door de figuren die op de deurtjes van de banken afgebeeld waren. Vooral de "Exira"- eerste foto - de man zonder hoofd met een gezicht getekend op zijn borstkas. Zeg maar, een soort "kopvoeter". Berber heeft opgezocht op internet in welke kerk zich die afbeelding nog maar weer bevond. Eigenlijk vlak bij Boge. Ook de andere dieren zijn zo te zien getekend door mensen die ze nog nooit in het echt gezien hadden, zoals bv de "pardus", dat is Latijn voor Luipaard.
Vandaaruit reden we door naar het Trullhalsar grafveld. Ook daar waren we met zijn vieren al eerder geweest. Een groot grafveld midden in het bos. Iedere stapel stenen die je ziet is een graf. Het is werkelijk een adembenemend mooie plek. Zo sereen..... Annet ging zitten tekenen, Berber dingen plukken.

De volgende plek om heen te gaan was een klein vishaventje bij Kathammarsvik, Sysne. Annet hoopte daar in de buurt een zgn labyrinth te vinden. Een op de grond met stenen uitgezette doolhof. Die hebben we niet gevonden, maar enige dagen later wel een heel stel andere:-).
Tevens was er bij Sysne een Visserijmuseum. Zoals je ziet niet erg groot, en, zoals Berber en Annet terecht opmerkten, als je door het raam naar binnen keek had je het eigenlijk al gezien :-) :-)

We hebben er op het strand ook nog naar fossielen gezocht, waarvan we dus de mooiste mee naar Nederland willen nemen. Om een plek te geven bij de Linde voor Hylke in gedenkbos de Spinder. Een groet uit Gotland voor jou Hylke.