Naar Bad Essen - en nu dan echt Hunebedden !

Duitsland, Osnabrück

Op ons gemakje opgestaan, onbijtje (op bed:-))en toen gepakt.
Ik schreef het al, er zit hier een merel met een bijzonder eigen geluid. En: het is gelukt hem op te nemen met de telefoon.
Een audiobestand van 1 minuut 14 seconden. Zijn fluitje staat er op op 44 sec, 50 sec en 59 seconden:-).
Daarna reden we op ons gemakje, met de optie "snelwegen vermijden" in Google maps richting hunebedden.
Bij Herbern nog even foto's gemaakt van de in bloei staande koolzaadvelden.
Eerst naar de Gretescher Steine. Waar een met paaltjes op het pad ernaartoe een tijdlijn was uitgezet, bv de dom van Osnabrück is 1200 jaar geleden gebouwd. Het Colosseum in Rome 2200 jaar geleden, de Chinese muur nog langer geleden, maar het langst geleden, meer dan 4000 jaar: de hunebedden!
De Gretescher Steine waren redelijk goed behouden, alleen één steen is erafgeduveld richting beek, die eronder langsloopt.
Vandaar naar Grossteingrab Jeggen. Onderweg kwamen we nog langs een mooi "Wasserschloss", kasteeltje met een gracht eromheen, waar een stoeterij in gevestigd was en mensen in woonden. Mooi.
Grosssteingrab Jeggen was een heel ander type plek, midden tussen de akkers en prachtig gele koolzaadvelden.
Tussen de stenen stonden eiken, waarvan eentje helemaal over een grote steen heen was gegroeid.
En toen: Drie voor de prijs van één: Darpsteiner Venne I, II en III, die vlak bij elkaar lagen.
Hoewel er dus een hele route is van 33 plekken met deze megalitische monumenten, vonden we het voor vandaag genoeg,
Dus: nog 30 te gaan :-):-).
En ik ben het type mens dat bij nummertje 1 wil beginnen en eindigen bij 33. We zullen zien. Iets zegt me dat ik Annet daar niet in mee krijg:-).
Van de Darpsteiner Venne naar ons nieuwe adres in Lintorf, bij Bad Essen.
Een compleet andere locatie dan de vorige plek. Beetje een buitenwijk tegen de bosrand.
En de vrouw die aan ons verhuurt was een rasechte Berlijnse, althans van origine. Ik hoorde het meteen toen ze begon te praten.
En praten kan ze, ze kletste maar door, vertelde over haar leven, liet de woning zien.
Een hele ruime bovenwoning met twee slaapkamers, een ruime douche, een redelijke keuken en een flinke woonkamer.
Afgezien van een magnetron en een waterkoker is het meeste er wel. Zelfs potjes met kruiden, terwijl op het vorige adres niets was, alleen een vaatje zout.
Ze bleek 10 jaar in Spanje gewoond te hebben, en komt geregeld in Nederland. Is ook niet zo ver van hier.
Annet vond het op een bepaald moment genoeg, ik heb nog even gepraat, maar toen vond ik het ook wel prima.
We gaan het hier best wel naar onze zin hebben denk ik.