Saarschleife - op en in het water

Duitsland, Mettlach

Vandaag hebben we een rondvaart over de rivier de Saar gemaakt. Duur : 1,5 uur.
De "Maria Croon" vaart af vanaf de kade in Mettlach, vlak bij het Villeroy & Boch centrum(zie paar dagen geleden). Een mooi tochtje dat vrijwel meteen begon met een sluis met een verval van 11 meter. Fantastisch. Je vaart erin(deze rondvaartboot vult in zijn eentje de hele sluis)en je wordt in 10 minuten omhoog gesluisd. Daarna vaar je tussen de bergen door een door de natuur uitgeslepen bocht in de rivier. Onderweg kon de je burcht Montclair zien, en een enkele jaren geleden aangelegde "Wipfelpfad", een enorme wenteltrap van hout die je boven de boomkruinen boven op de berg brengt.
Langs de rivier loopt een fietspad, en er zijn wat Biergärten en restaurants.

Tuftuf terug, en weer 11 meter zakken in de sluis. We gingen naar de Villeroy & Boch outlet en kochten een stel bekers. Mooi spul, maar ook afgeprijsd nog steeds duur.
Op een terras in Mettlach kwam op een menukaart het woord "deftig" voor. Niemand van ons wist wat het in context betekende, in het Nederlands is het natuurlijk "sjiek" of zo, in het Vlaams ongeveer "zoals het hoort", in het Duits heel iets anders: Hartig !. Weer wat geleerd.

Vanavond zijn we nog wezen zwemmen in "Das Bad", het zwembad van Merzig. Om me heen hoorde ik ook wel Frans, waaruit ik opmaak dat de "buren" van vlak over de grens hier ook komen zwemmen. Alle opschriften in het bad waren ook tweetalig. Bon voisins/gute Nachbarn :-).

En op het eind van de dag: Kijken naar de zonsondergang vanaf de "Hohe Berg".