Kalmar, Oscarshamn, Visby, Boge Aner

Zweden, Skåne County

De volgende ochtend werden we alledrie enigszins stijf wakker. Redelijk droog. Het goede nieuws: Berber had het best geslapen van ons drieën en was weer kiplekker :-).
Mijn doel was: zo vroeg mogelijk weg en proberen de vroege veer naar Gotland in Oscarshamn te halen. In de loop van de dag bleek dit een onrealistische optie, iets waar ondergetekende wel even moeite me had. Maar ok, dan maar de late pont met aankomst bij vriend Rindert in Boge Aner om ongeveer 23.45 uur.
We bleken dus de hele dag voor ons te hebben. En bezochten de stad Kalmar, ongeveer een uur rijden van Oscarshamn- Terminal vandaan.
Het was een wat miezerige dag, maar ondanks dat: wat een mooie en leuke stad. Het is een studentenstad met een overzichtelijk oud centrum. Mooie gebouwen, een mooi groot kasteel vlak buiten de stad. We konden vlakbij het centrum parkeren, vanwege de pandemie gratis. Rondgelopen, en alles in ons opgenomen.
Een groot gebouw dat van de vrijmetselaars geweest was, nu een hotel, een mooie watertoren, beelden en fonteinen, een gezellig voetgangersgebied, een mooie historisch interessante begraafplaats vlak buiten de stadsmuur. En van de pandemie niet veel te merken. Scandinaviërs zijn zowieso wat afstandelijker en de Zweden gaan er stukken losser mee om dan in Duitsland of Nederland.
Daarna door naar Oscarshamn, we waren ruim op tijd. Het station van Oscarshamn, "Järnvägstation" is een mooi gebouw. Begin vorige eeuw schat ik.
Roll-on , roll-off op de boot. Onderweg was het superrustig, na een druk zomerseizoen op Gotland, was het nu helemaal niet druk meer. De Zweden mochten deze zomer natuurlijk vanwege corona ook niet naar plekken als Thailand, dus gingen ze maar in eigen land. En Gotland is een favoriet voor hen.
Stipt op tijd aankomst in Visby, de boot stampte wel wat onderweg, het spookte wat op zee. En op naar Rindert, die al bedden voor ons had opgemaakt in zijn huis. Echt ontzettend aardig van hem. Even wat bijpraten, en toen slapen. Het was weer een drukke dag geweest, en de vorige nacht kort.