Schloß Fellenberg - Feinmechanikermuseum

Duitsland, Merzig

Het weer zit nog niet mee, en helaas, voor morgen is nog erger voorspeld.
Maar dat mag de pret niet drukken.

Vandaag zijn we Merzig ingeweest, door de binnenstadt gelopen. Op dat moment was het trouwens lekker zonnig. Kwestie van het goede ogenblik kiezen :-).
Gezellige stad, met een mooi raadhuis.
Een stukje verder was Schloß Fellenberg, dat vrij toegankelijk is voor het publiek tegen een vrijwillige bijdrage die je in een zilveren spaarvarken mag stoppen.
Op de begane grond was een kamer met een plant onder een stolp waar een toeter opgezet was, waardoor je tegen de plant kon praten. Dat hebben we gedaan, in het Duits(moest van Berber, want Duitse plant :-)). Ik heb hem vriendelijk toegesproken.
In de overige ruimtes wat kunst en op de 1e verdieping thematische kamers over bv de industrialisatie van Merzig, over klederdracht, over een plaatselijk bekende fotografe.

Voor het kasteel was een beeldentuin met veelal abstracte stenen sculpturen.

Vandaaruit naar het "Feinmechanikermuseum", gevestigd in een oude watermolen. Hier zat vroeger ook echt een bedrijf in dat apparaten maakte, met behulp van de aandrijving door het water.
En op de bovenste verdieping: kunst van ene Karin Glatz. Van alles wat, maar ik geloof dat Annet het niet zo vreselijk veel soeps vond.
Ik vond zelf al die oude instrumenten, draaibanken, gereedschappen leuk.
Terug door de stad zijn we nog (weer eens :-)) een kerk ingeweest, de Sankt Peter. Er is een glas in lood afbeelding van hem waar hij nogal spookachtige ogen op heeft.

Morgen begint het jaarlijkse stadsfestival in Merzig, de voorbereidingen waren al in volle gang. Eens kijken of we daar ook ergens aan mee gaan doen.
Maar dat zien we morgen wel.