Münster

Duitsland, Münster

Vandaag dus naar Münster geweest.
Een stad die ook voor de Nederlandse geschiedenis van cruciaal belang is geweest.
Hier is op 15 mei 1648 de Vrede van Münster getekend, wat het einde betekende van de Tachtigjarige oorlog.
En daarmee het begin van de Nederlanden als onafhankelijke staat.
Toen natuurlijk nog met België als deel erbij, die splitsing kwam pas in 1830.
In hetzelfde jaar 1648 werd in oktober ook de Vrede van Westfalen getekend. En dat weer betekende het einde van de gruwelijke dertigjarige oorlog.
Annet en ik hebben een tentoonstelling bekeken in het stadhuis van Münster en de vredeszaal bezocht, de ruimte waar beide "vredes" getekend zijn.
Het is dit jaar 375 jaar geleden.
Wat hebben we verder zoal gedaan? Nou, de Lambertikerk bezocht, waaraan nog steeds drie kooien hangen waarin de doodgemartelde lichamen van Jan van Leiden, Berend Knipperdollink en Berend Knechting hingen te rotten, zodat iedereen het kon zien.
Dit nadat hun zelfopgerichte "Gods rijk op aarde" in Münster door de troepen van de Bisschop, met hulp van nog wat anderen, beëindigd was.
Ik heb op de middelbare school eens een scriptie over deze wederdopers van Münster geschreven.
Slenterend door de stad kwamen we later bij de Sint Paulusdom aan, waar binnen een hele mooie astronomische klok hangt.
Verder bijzonder: een "Stairway to Heaven", een ladder van neon die zowel binnen in de kerk als buiten tegen de toren hangt. 's Avonds als het donker is staat hij buiten ook aan. Dat hebben we jammer genoeg niet gezien, maar het moet een mooi gezicht zijn.
En: het grafmonument van Bisschop Christof Bernard von Galen, in Nederland(Groningen) beter bekend als "Bommen Berend".
De Bisschop van Münster die probeerde Groningen in te nemen en daar jammerlijk in faalde:-).
Terug naar huis in Herbern staken we aan bij een grote kunstartikelenhandel, ergens op een bedrijventerrein met autohandelaren, supermarkt, dierenwinkel, pompstation.
En dus deze enorme winkel. Hij heet Boesner GmbH.
Het was luilekkerland voor Annet !
Ze heeft een hele tijd rondgelopen en van alles gekocht, vooral dingen die ze of elders niet krijgen kon of die daar veel duurder waren.
Een hele hele mooie manier van afsluiting van het bezoek aan Münster.
Morgen naar Mettmann, naar het Neanderthal Museum.