Kassel - Schloss Wilhelmshöhe

Duitsland, Kassel

Kassel stond ook nog op het lijstje van dingen te doen. Oorspronkelijk was het doel: de Documenta.
Maar: daar is een rel over. Een aantal kunstenaars hebben samen een heel groot doek gemaakt dat op een centrale plaats hing in Kassel. Daarop waren antisemitische afbeeldingen te zien, gemaakt door Indonesische(het grootste land ter wereld met een overwegend islamitsche bevolking) en Palestijnse kunstenaars.
En dat in Duitsland, waar dit soort dingen natuurlijk altijd gevoelig blijft..... Uiteindelijk is na veel gesteggel het hele doek eerst zwart afgedekt, nu weggehaald. En daarop kwamen natuurlijk weer de verwijten over censuur. De leiding van deze Documenta kan het hierna niet meer goed doen, wat ze ook doen.....
Verder is het veel performance-art en activistische kunst. Annet had hier ook niet zoveel zin in, Berber en mij maakte het ook niet zoveel uit. En ik heb toch wel erge last van mijn enkel(uitslag MRI op 8 juli) dus hele stukken door de stad lopen was ook geen goed idee. Althans niet voor mij.
Dus besloten we naar Schloss Wilhelmshöhe te gaan, een groot slot gebouwd eind 18e eeuw. Met een enorm park erbij. Heel mooi.
In het slot zelf is een schilderijen galerie, drie verdiepingen, met heel veel Nederlandse meesters, en ook wat Duitse en Italiaanse.
Èn, nu een tijdelijke tentoonstelling over ontwerpen en huisinrichting uit de 70-er jaren. Heel veel oranje. Eer hing behang uit die tijd, voor Annet en mij jeugdsentiment, we zijn immers opgegroeid in die tijd.
We hebben het hele museum doorlopen, het was echt mooi. Zie foto's. Berber en ik zaten nog wat te geinen met mij en mijn stok bij portretten van mannen die ook een wandelstok hadden. Ik ging ervoor staan in dezelfde pose.
Daarna nog een stukje gewandeld door het park. Het is echt enorm en loopt helemaal door de berg op naar een gigantisch Herkulesbeeld bovenop de berg. Echte edelkitsch zeg maar.
Vanwege de linde op Hylke's plekje ook hier weer naar lindes gekeken, er stonden er best veel in het park. In bloei, en heel groot.
Van daaruit terug naar huis, stukje Autobahn en verder kronkelende B-wegen door de bergen.
Dit was onze laatste dag hier. Jammer wel. Ik kon het hier met gemak nog een paar weken volhouden.