Saarlouis

Duitsland, Saarlouis

Een mooie stad, Saarlouis, en niet ver van waar we zitten, minder dan 20 km.

We parkeerden aan de rand van de stad(tip: gratisparken.de), en liepen door een stadspark langs het stedelijk gymnasium over de brug over de Saar de oude binnenstad in.
Centraal een grote markt, en dan bedoel ik écht groot. Wél volgeparkeerd met auto's
Eerst gingen we de grote kerk in, die ook aan de grote markt staat, de Sankt Ludwig. Vernield in de oorlog, herbouwd in 1970, van: beton! :-). Hetgeen natuurlijk een heel ander soort kerk oplevert, met andere mogelijkheden.
Binnen best wel mooi, een groot altaar, moderne glas in lood ramen, en er was een orgelbouwer bezig.

Vandaar naar "Haus Ludwig", een museum voor kunst, gesponsord door de rijke familie Ludwig. Werken aangekocht van hedendaagse Saarlandse kunstenaars. Ik vond niet alles mooi, maar er waren wel leuke dingen bij. Een schoolklas met lerares ging tegelijk met ons mee naar binnen.

Mijn wens was, om de oude begraafplaats van Saarlouis te zien, een klein stukje buiten het centrum. Het was een langwerpige lap grond, ingeklemd tussen flats, parkeerterreinen en bedrijven. Maar achter het hek: een lieflijke plek.
De begraafplaats is daarom zo interessant, omdat je vele aspecten van de geschiedenis van de stad ziet:
  • Franse opschriften, uit de tijd dat de stad onder Louis XIV en daarna Frans was.
  • Duitse opschriften
  • Hebreeuwse opschriften, er was een grote joodse gemeenschap in Saarlouis.
  • Een groot stuk met graven van soldaten, omgekomen in de eerste wereldoorlog.
  • Ook recente graven, dus nog steeds in gebruik.

Mooie engelenbeelden( "weeping angels") hier en daar, en grote familiegraven.
Sommige volledig verweerd, opschriften totaal onleesbaar, andere keurig verzorgd.

Hartverscheurend vond ik bijschriften op graven van joodse mensen, waar bv een echtgenote begraven ligt, en erbij staat: Echtgenoot omgekomen na deportatie naar Polen in 1942. Dus geen graf, want vergast en verast. Maar op deze manier heeft zo iemand toch nog een gedenkplek gekregen.
Annet ging wat zitten tekenen, het was ook weer mooi weer geworden.
Na dit boeiende bezoek weer terug naar de auto gelopen en terug naar huis in Merzig. Onderweg pizza gekocht :-).

Saarlouis is echt de moeite waard. Een mooie stad.