Maria die mee naar Amerika ging - sterke pillen

Spanje, Noja

Vanmorgen niet veel gedaan, maar 's middags toch nog even naar Santoña gereden om de kerk met de "Virgen del Puerto" te bekijken.
In deze kerk hangt een kunstwerk met meerdere panelen, geschilderd door iemand die in Vlaanderen Pieter de Moor (of Pieter Claessens de oude) heet en in Spanje Pedro el Flamenco. M.a.w. hij was actief in beide landen.
Het gebouw is romaans, en voorin hangen twee gigantische tableaus, links dat van hem, rechts een ander helemaal van houtsnijwerk, waarin onder andere Petrus - op de kop gekruisigd - op staat.
De tuin erbij is ook leuk, met beelden van Jesus en Maria. Op één beeld is hij als timmerman neergezet :-).
Verder was er nog een beeld van "Maria Immaculata", waar zij als het ware op een heleboel kinderhoofdjes staat. Ik ga dit niet eens proberen te begrijpen.... Wel een leuk beeld.
Verder staat er in deze kerk een beeld van de "Virgen del Puerto", de maagd van de haven.
Volgens de overlevering is dit beeld van Maria meegeweest op een schip in de vloot van Columbus, en was daarmee het eerste beeld van Maria dat in Amerika was.Later is het dus teruggekomen, en nu wordt het eenmaal per jaar meegevoerd in een processie door de stad.
We hebbenu nog wat rondgereden en ergens onderweg Ibuprofen gekocht, omdat Annet pijn in haar rug had van de trip in de bergen gisteren.
Ik kreeg zo, zonder recept, een megadoos Ibuprofen 600 mg mee. In Nederland is 400 mg het maximum dat je krijgt zonder recept. In ieder geval "spul dat helpt" :-).

's Avonds zijn we nog even naar het strand bij Trengandin gereden en hebben de zonsondergang bekeken.