Naar Halle: Museum für Vorgeschichte, Oude centrum(kort), Hunebed "Bierberg"

Duitsland, Halle (Saale)

De reis ging naar Halle, ongeveer 78 km ten zuiden van waar we zitten. Doel: Landesmuseum für Vorgeschichte. Museum voor de prehistorie dus.
We namen, zoals wel vaker de optie snelwegen verwijderen. Nu niet veel langer, wel veel leuker.
In Halle parkeerden we bij een P&R aan de rand van de stad en namen verder de tram naar het museum. Wel zo ontspannen:-).

Het museum is in een mooi gebouw, telt drie verdiepingen. Op de begane grond een speciale tentoonstelling over ruiternomaden. Hunnen, Awaren, Hongaren(Magyaren).
Met foto's uit heden en verleden. En een mooie ruiter op een opgezet paard. Net als Wexy, het paard van Willem 2 dat toen in het Dordrechts museum stond.

Daarna gingen we naar de 2e verdieping waar de oude, midden- en jonge steentijd en de bronstijd verbeeld en verklaard werden. Annet heeft een tijdje zitten tekenen aan een 3d reconstructie van een neanderthaler, die zat na te denken voor het complete skelet van een mammoet.
Het absolute topstuk op die afdeling was, bij de bronstijd, de Nebraschijf. In 1999 gevonden door een paar hobbyisten met metaaldetectors die het vervolgens versjacherd hebben. Een aantal jaren jaren zijn ze door de politie gepakt en ook veroordeeld.
De Nebraschijf is eigenlijk een astrologisch tool, waarop de gang van een jaar verbeeld wordt met nog een correctie in de vorm voor het verschil tussen een jaar gebaseerd op maandomgangen en op de seizoenen. 11 dagen. Ik begreep niet echt alles ervan, maar in ieder geval is het knap van de mensen toen dat ze met de kennis van toen dit wisten te maken. En het ziet er mooi uit.

Op de 1e verdieping waren de laatbrons-, de ijzertijd, de Romeinen en tot slot de middeleeuwen. Eigenlijk geen prehistorie meer he, want er zijn geschreven bronnen.

Vanuit het museum zijn we met de tram nog even naar het centrum (Marktplatz) van Halle gereisd en hebben er even rondgewandeld. Een mooie stad met wat oude gebouwen en leuke winkeltjes en eetgelegenheden. Voelde prettig aan allemaal. Maar het was ineens ook wat koud geworden, dus we hielden het kort.

Terug naar de P&R en met de auto terug.

En toen: zagen we onderweg pal naast een B-weg een hunebed liggen. We zijn even uitgestapt en hebben het bekeken. Het was de "Bierberg", en nog goed bewaard gebleven hunebed met Robinia's eromheen(dus deze keer geen eiken, zoals zo vaak).

Inmiddels zitten we fijn in ons vakantiehuisje.