This Oxford, I have no doubt is the finest City in the world.” —John Keats (1795–1821)

Verenigd Koninkrijk, Oxford

Vandaag bracht de bus ons naar Oxford. De groep werd opgedeeld in twee kleinere groepen zodat de Blue Badge guides ons konden rondleiden. Ze lieten ons alle mooie colleges van Oxford zien.
Oxford heeft 44 colleges waar studenten onder worden verdeeld. De selectie is streng en je komt er niet zomaar binnen. Ook zijn de kosten hoog want alle studenten leven in hun eigen ‘college’. Het is een soort Hoghwarts in het groot, maar dan zonder sorteerhoed. Elk college heeft zijn eigen bibliotheek
De tour gaf ons in elk geval een goed inzicht in het studentenleven van Oxford. Daarnaast genoten we van alle mooie gebouwen en het heerlijke zonnetje.
Na afloop van de tour kregen de leerlingen een flinke periode vrije tijd. Rond theetijd namen we de leerlingen mee naar misschien wel de bekendste tea rooms van Oxford: the Vaults and garden cafe. Hier genoten we van een cream tea die bestaat uit natuurlijk een kop sterke thee met melk en een scone met clotted cream en jam. En tsja, dan is natuurlijk de vraag: eerst de clotted cream en dan de jam of toch andersom.
Met een goed gevulde maag vertrokken we weer richting Londen. Helaas was het enorm druk in the city en ook al daarvoor, waardoor we later dan gepland aankwamen in het centrum. Het eetmoment werd gereduceerd tot 20 minuten. De leerlingen slaagden er als echte jager verzamelaars in om iets lekkers te vinden. Wat een top leerlingen hebben we dit jaar toch mee! Een dik compliment voor deze groep!
Het avondprogramma bestond uit de Jack the Ripper tour. Twee enthousiaste gidsen loodsten ons door de wijk whitechapel. In 1888 werden in deze wijk vier vrouwen vermoord (en 1 in the city) door een onbekende moordenaar. Wie de moorden heeft gepleegd is nooit duidelijk geworden. Onze gidsen vertelden welke bewijzen er gevonden zijn en welke theorieën er zijn bedacht over mogelijke verdachten. Ook wij konden het mysterie van Jack the Ripper niet ontrafelen. Met veel vragen over dit onderwerp vertrokken we terug naar ons hotel. Hier werden nog wat spelletjes gedaan en wat gekletst maar al snel zocht iedereen het bed weer op.

Een prachtige belevenis voor de kids en super georganiseerd!👍

Fred Van Helden 2023-04-23 09:29:27

Geweldig! Wat een ervaringen mogen ze op doen! Super! Leuk om zo mee te mogen lezen!

Erna Döpp 2023-04-23 11:46:34

Leuk om van afstand te mogen mee te genieten van deze leerzame en goed georganiseerde reis!

Ine Megens 2023-04-23 17:41:35

Wat een fantastische blog. Wat fijn dat de thuisblijvers zo kunnen meegenieten. Een groot compliment voor Groenewald.