De universele taal van muziek

Griekenland, Gouvia

Vandaag stond een tweede schoolbezoek op het programma. We bezochten de Stavros music school in Dassia. Zoals dr naam al zegt isbdit een middelbare school waar tevens ook muziekles gevolgd wordt. Alle leerlingen bespelen een instrument of kunnen zingen. Ze komen vanuit het hele eiland en worden elke dag met busjes gebracht. Vaak is het zo dat het hele dorp geld geeft zodat het ene getalenteerde kind naar deze school kan.
Muziek maken is op dit eiland erg belangrijk. Elk dorp heeft zijn eigen muziekvereniging en het philharmonic van Corfu is wereldberoemd.
Onze aankomst bij de school trok direct veel bekijks, en net zoals gister, verzamelden heel veel leerlingen zich in de aula. Dit keer met muziekinstrumenten. We kregen een prachtig concert van verschillende solisten die zo mooi muziek maakten dat de tranen achter onze ogen prikten. Wanneer je muziek maakt of juist aan het luisteren bent, dan maakt je taal of cultuur niets uit, het raakt je hart. Dit gevoel is universeel.
Dit merkten we ook aan onze leerlingen. In groepjes werden ze rondgeleid door leerlingen van de music school en een aantal groepjes eindigden in muzieklokalen waar liedjes werden gezongen en instrumenten werden bespeeld.
Langzaam aan begonnen we honger te krijgen. De griekse docenten hadden voor onze groep een typisch griekse lunch geregeld. We kregen lasagna, griekse salade, tsatziki en stoofvlees.. en toen we dit allemaal ophadden bleek dit pas het voorgerecht te zijn! Het hoofdgerecht was vlees met frietjes en rijst. We sloten af met lemon cake met ijs.
Van te voren hadden de griekse docenten al gezegd dat we na het eten zouden gaan rusten om rond 17.30 weer af te spreken.. we begrepen niet zo goed wat we in die tussentijd in het hotel moesten doen.. maar nu begrepen we het: we moesten gaan verteren! Er werden flink wat uiltjes geknapt deze middag.
Om 17.30 hadden we afgesproken met de griekse leerlingen. Wederom in groepjes werden onze leerlingen rondgeleid door de hoofdstad van Corfu, Corfu stad.
Gezien het frisse weer (het is slechts 20 graden en er waait een koude wind) gingen we om 21.30 terug naar huis. Hier werden nog wat spelletjes gespeeld en muziek geluisterd. Morgen weer een nieuwe dag.

Het is echt een genot om jullie te volgen via deze zeer sprekende verhalen. Geniet, leer en veel plezier!