Een koninklijke dag

Frankrijk, Paris

Na een welverdiende nachtrust en een goed ontbijt vertrokken we naar Jardin de Luxembourg voor de start van een speurtocht. Enthousiast vertrokken de leerlingen vanuit deze prachtige tuin midden in Parijs. De speurtocht voerde langs allerlei hoohtepunten van de stad zoals het Pantheon, de universiteit en de Notre Dame. Op het plein voor de Notre Dame verzamelden we en bezochten dit gotische hoogstandje. Daarna was het weer tijd voor de lunch. Enkele leerlingen durfden het aan om niet te kiezen voor de Mac en genoten van heerlijke Franse baksels of een goed(koop) menu.
Na het eten vervolgden we onze weg naar buiten het centrum: Versailles. Het grote omposante paleis dat Lodewijk XIV liet bouwen, ter meerdere eer en glorie van zichzelf. We dwaalden door prachtige zalen en vertrekken met als hoogtepunt de Spiegelzaal. Niet alleen bekend vanwege haar schoonheid maar ook vanwege haar historisch belang, hier werd immers het Verdrag van Versailles ondertekend. Een ander hoogtepunt was de slaapkamer van de koning. Hier ontwaakte Lodewijk in het schijnsel van de opkomende zon, waarmee hij zichzelf vergeleek.
Na deze pracht en praal waren we weer toe aan een hapje eten wat we in ons hotel kregen.
Het avondprogramma bestond uit een relaxte boottocht over de Seine en een busrit door Parijs.
Onder de indruk van al dit moois gingen we moe maar voldaan naar bed.