Themadag water

Griekenland, Gouvia

De dag begon met een ontbijtje dat de docenten vanmorgen bij de lokale Lidl hadden gehaald.
Met goed gevulde magen vertrokken we naar Corfu Stad. We hadden een afspraak bij de zeepfabriek Patounis. Hier wordt olijfzeep op de traditionele manier gemaakt volgens een oud familierecept. De leerlingen kregen uitleg over de diverse aspecten van het maken van zeep. Na afloop kreeg iedereen een stukje zeep mee.
Helaas was het keihard begonnen met regenen. De docenten offerden zichzelf op door de busjes te halen (een kwartier door de stromende regen, je moet wat overhebben voor de leerlingen). De weg terug naar de appartementen was meer een wildwaterbaan dan een normale autorit. Op Corfu ontbreekt elke vorm van afwatering. Hierdoor ontstaan diepe plassen en kleine stroompjes die het rijden niet bepaald aangenaam maakten. Gelukkig kwamen we allemaal veilig aan en we besloten om allemaal op eigen houtje lunch te maken. Er werden volop eitjes gebakken en noodle soepjes gemaakt.
Toen het weer droog was vertrokken we het vliegveld, waar het iconische kloostertje Vlacherna ligt. Natuurlijk werden er ook volop vliegtuigen gespot die erg laag overkwamen op dit punt.
Om 6 uur werden we verwacht op de Nederlandse school van het consulaat op Corfu. Hier krijgen kinderen van Nederlanders die op Corfu verblijven les in de Nederlandse taal. Hierdoor kunnen ze eventueel in Nederland komen studeren of werken. Voor onze leerlingen is dit altijd een bijzondere ervaring. Ondanks dat we nog in Europa zijn hebben jongeren op Corfu zo'n ander leven dan onze leerlingen.
De rest van de avond werd doorgebracht in Corfu stad.