Veni, vidi, vici

, Rome

Voordat we vandaag het Rome van de oudheid gingen bekijken, bezochten we eerst de San Pietro in Vincoli. In deze kerk konden we de boeien zien waarmee de heilige Petrus vast werd gezet nadat hij in Rome was opgepakt. Ook konden we een blik werpen op een van Michelangelo's meesterwerken, de Mozes.
Na het bezoek aan deze kerk daalden we een van de heuvels van Rome af naar het Colosseum. Wegens de extreme veiligheidsmaatregelen in de stad mogen er per moment 'slechts' 3000 mensen tegelijk in het Colosseum zijn. Voor scholen zijn er sinds kort nog maar weinig plekken vrij om te reserveren en uit navraag bij omringende scholen blijkt dat wij zodoende niet de enige school waren die dit jaar het Colosseum niet konden bezoeken. Laten we hopen dat de situatie in de wereld snel weer rustiger wordt zodat we in de toekomst wel weer 'gewoon' het Colosseum in kunnen. Gelukkig konden we wel de Palatijn en het Forum op. Toch merken we ook hier dat hef allemaal niet zo makkelijk gaat als voorgaande reizen. Door alle veiligheidschecks ontstaan er overal lange rijen. Gelukkig maken de fraaie uitzichten en de indrukwekkende geschiedenis veel goed. Hoe bijzonder is het om te lopen over dezelfde stenen waar ruim 2000 jaar geleden de Romeinen liepen, de Curia te zien van waaruit het immense Romeinse Rijk werd bestuurd en te wandelen in de tuin van de Vestaalse Maagden.
Vol van indrukken en informatie lieten we de kinderen pauze houden en op eigen gelegenheid lunchen.
Het middag programma bestond uit een bezoek aan de Sint Jan van Latarane en de Heilige Trappen. Ook dit jaar gingen weer veel leerlingen de trappen op de knieën omhoog en verdienden hier een volle aflaat mee. Rond half 7 was het weer tijd voor de volgende maaltijd die zorgde voor voldoende energie om nog een avond door te brengen op, en rondom, een van de mooiste pleinen ter wereld: Piazza Navona. 3 prachtige fonteinen sieren dit ovale plein, dat ooit een Romeinse renbaan was. Na genoten te hebben van la dolce vita keerden wij moe maar voldaan weer terug naar het hotel.