Just a day at the office

Finland, Espoo

Na een goede nachtrust werden de docenten wakker om 7.30 lokale tijd. Na een goed onbijt werden ze opgehaald om hun leerlingen weer te onmoeten op de Finse school.
Gelukkig hadden alle leerlingen een fijne avond bij hun gastgezinnen gehad en was iedereen in gezonde toestand op school aangekomen. Alleen bleken de Finnen niet allemaal om dezelfde tijd op school te zijn. Zo had Jussi al een goede indruk gemaakt bij wiskunde rond 8.15 en kwam Sieb tegen 10 uur eindelijk de school binnen wandelen met zijn Fin.
Vandaag liepen onze leerlingen de hele dag mee en konden zij ervaren hoe het er op een Finse school aan toe gaat. Wat vooral opviel was het volgende:
* De lessen op deze school duren 75 minuten. Dat is op de meeste scholen zo. Hierdoor moeten docenten afwisselende lessen plannen.
*Het finse onderwijs verloopt in 5 periodes van 6 weken, per jaar, gevolgd door een toetsweek
* Van 7 tot 16 jaar zitten alle leerlingen op hetzelfde niveau. Daarna hebben ze de keuze tussen een soort van mbo of een 3 jarige high school. Deze laatste optie brengt leerlingen naar het wo of hbo, afhankelijk van de toelatingseisen van de vervolgopleidingen
*De high school lijkt op onze bovenbouw. Leerlingen volgen modulaire vakken, dus elke periode hebben ze andere vakken en een ander rooster. Ze kunnen kiezen uit basisvakken of verdieping van bepaalde vakken. In deze keuze zijn ze in zekere zin vrij, echter voor bepaalde vakken moet iedereen in elk geval de basis hebben gevolgd.
*De leerlingen zitten in de lessen met petjes, mutsen en jassen aan..
*De scholen zijn kleinschaliger. Onze uitwisselingsschool bestaat alleen uit de bovenbouw met ongeveer 400 leerlingen en 30 docenten. (Groenewald heeft 130 docenten en tegen de 1450 leerlingen)
*Docenten zijn allemaal universitair geschoold en werken fulltime.
*Alle leerlingen krijgen in de middag een gratis warme maaltijd.
*De aula en andere plekken in school zijn allemaal netjes en schoon.
*De sfeer in de school is net zoals op Groenewald. We voelen ons thuis.

Na een laatste presentatie over het onderwijssysteem in Finland was onze dag op de school voorbij.
De leerlingen gingen samen naar een Chinees restaurant om te genieten van onbeperkt eten, behalve Annemiek, zij ging met haar Fin erop uit om te profiteren van het mooie weer. De komende dagen verwachten we helaas regen..
De docenten bezochten deze avond een vriend die de contacten voor deze reis heeft gelegd.

Hartstikke fijn om middels dit reisverslag en een klein foto-album een kijkje te kunnen nemen in het leven van 'onze' Sieb in het verre Finland. Ook wij, zijn ouders en zusje Puck, vinden het allemaal erg spannend, gunnen hem deze mooie ervaring natuurlijk van allerharte maar verheugen ons nu al op 'zijn' maar binnenkort 'onze' Fin. De extra wekker staat al klaar !!!!! Nog heeeeel veel plezier samen. Geniet ervan !

Patty Janssen 2016-09-27 21:35:19

Wat leuk om te lezen! Zo kunnen we een beetje meeleven met jullie. Geniet maar lekker van jullie avontuur!