Op heilige grond

Italië, Rome

Vandaag stond ons bezoek aan de Paus op de planning. Elke woensdag houdt de Paus audiëntie op het plein voor de Sint Pieter. Voorafgaand hieraan rijdt hij met zijn pausmobiel over het plein om de aanwezige gelovigen begroeten. Vandaag stonden ook wij op het plein. Vanwege de drukte en alle veiligheidsmaatregelen (alle bagage moet door een scanner) vertrokken we al vroeg. Gelukkog konden we relatief snel door alle controles waardoor we een goed plaatsje aan het hek wisten te bemachtigen. Al snel konden we de Paus zien verschijnen en het duurde dan ook niet meer lang voordat hij langs kwam rijden. Even leek het erop dat hij alleen aandacht had voor de mensen aan de andere kant maar gelukkig draaide hij op het laatste moment nog even om en zwaaide naar ons. (Of dat willen we graag geloven)
Via de Engelenburcht vervolgden wij onze weg naar het Piazza del Popolo. Hier kregen de leerlingen vrije tijd, even goed lunchen want het middagprogramma bestond uit een flinke wandeling.
Deze wandeling bestond uit de mooiste pleinen van Rome die we nog niet hadden gezien, zoals het piazza di Spagna, met jawel, de Spaanse trappen.
Ook deden we een ijszaak aan met wel 150 smaken ijs, moeilijk kiezen :)
Uiteraard bekeken we ook het Pantheon, ooit een Romeinse tempel, nu een Christelijke kerk en daardoor heel goed bewaard gebleven. Zo kregen we een goede indruk van hoe de oude Romeinse kerken eruit zagen.
Het laatste deel van de tocht bestond o.a. uit het Capitool en keizersfora. Na deze lange middag was het tijd voor een vrije avond. De leerlingen zochten zelf een plekje op om te eten en konden al wat souvenirs inslaan.
Gezamelijk keerden we terug naar het hotel.

Weer een mooie dag zo te lezen. Dit jaar helaas geen selfie met de Paus! Rome is toch zo'n mooie stad. Er is zo veel te zien in zo'n korte tijd. Gelukkig hebben jullie al de meeste hoogtepunten gezien en heerlijk ijs gegeten. De reis kan niet meer stuk! Geniet er nog van. Groetjes, mevrouw Gommans

Kristel Gommans 2017-04-27 23:00:53

Wederom leuk geschreven en als je eens in Rome geweest bent kun je veel mee- en herbeleven. Geniet maar van al het moois dat Rome jullie te bieden heeft!