Dit is het echte Finland

Finland, Nuuksio

Na twee dagen doorgebracht te hebben in Espoo en één op de universiteit, keken we allemaal heel erg uit naar ons bezoek aan het Nuuksio nationale park. De hike door het park begon op de parkeerplaats. Wij zouden de kortere blauwe route volgen en onderweg stoppen voor een bbq. Elke leerling kreeg iets eetbaars mee zoals worstjes (al dan niet vegetarisch), marshmellows en een typisch fina pasteitje met een rijstmengels erin. Tevens was er voor iedereen een flesje water, sap en een appel.
De hike begon bergopwaarts. Via een trap bereikten we een hoger gelegen gebied dat vrijwel direct een fantastisch uitzag gaf. We genoten van het prachtige visuele schouwspel, maakten een groepsfoto en vervolgden onze weg. Al snel raakte de groep iets uit elkaar waardoor een klein groepje via een andere weg bij de bbq plaats aankwam.
Onderweg kwamen we langs oude bomen, kabbelende stroompjes, prachtig gekleurde bladeren en indrukwekkende rotsen.
Na alle pracht en praal van deze Finse natuur bereikten we na een uurtje of 2,5 de bbq plek. Hier hebben we heerlijk gezeten en lieten we onze voeten rusten.
Nadat we weer bij de parkeerplaats waren aangekomen gingen we door naar de volgende stop: natuurcentrum Haltia. Een nieuw gebouw, vrijwel helemaal van hout, dat in het teken staat van de Finse natuur. Zo zagen we een time laps film en een kunstproject dat het gezang van vogels in visuele effecten liet zien.
Na deze heerlijke dag in de Finse natuur keerden wij allen weer terug naar onze verblijfplaatsen.
De leerlingen vroegen ons vandaag nog wat wij elke avond hebben gedaan. Bij deze: Na drie avonden netwerken en kennis uitwisselen vonden mevrouw Beij en ik (mevrouw Stals) het tijd worden voor ontspanning en zijn naar de film gegaan. Het werd de nieuwe film van Tim Burton: Miss Peregrine's home for peculiar children. Een ontzettend spannende en artistiek briljante film. Zeker een aanrader!
(Mocht u hem gaan bekijken, denk dan even aan ons docenten. Wij voelen ons met de leerlingen op reis ook vaak als miss Perregrine. Niet omdat we zulke rare leerlingen hebben, maar we moeten wel de tijdelijke zorg voor ze dragen. Gaat de film zien en u begrijpt wat ik bedoel.)