The white cliffs of Dover

Frankrijk, Calais

Het bekende lied van Vera Lynn beschrijft het eerste doel van vandaag:
De bekende witte kliffen van de havenstad Dover.
Om dit doel te bereiken moesten we allemaal ontzettend vroeg opstaan. Gelukkig was iedereen op tijd wakker waardoor we iets na 4.00 uur konden starten aan de eerste Groenewald Engelandreis.
Na een voorspoedige rit kwamen we rond 6.30 uur aan in Calais. Onze bus en bagage werden gecontroleerd en we moesten onze paspoorten laten zien aan zowel de Franse, als de Britse douane. Daarna werd er nog een uurtje gewacht in de lounge van de haven. Rond 9.45 konden we met de bus de boot oprijden en al snel waren we onderweg naar het eiland aan de andere kant van het kanaal.
Het Nauw van Calais is maar 33 km breed en het duurt ongeveer 1,5 uur voordat de boot weer kan aanmeren. De witte krijtrotsen van onze bestemming waren echter al veel eerder te zien, ondanks dat het weer niet zo heel fraai was.
Alle leerlingen zaten weer op tijd in de bus waardoor we ook weer snel door konden naar de volgende bestemming van onze reis: Londen centrum.
Onze eerste kennismaking met Londen was direct indrukwekkend: We reden met de bus over de London Bridge! Het gaf ons een prachtig zicht op misschien wel de mooiste brug ter wereld.
Nadat de bus ons had afgezet gingen we naar Borough market. Hier konden we even wat eten, plassen en voor het eerst kennismaken met de Britten.
De rest van de middag liepen we een route langs bekende bezienswaardigeheden: The Globe (het gereconstrueerde theater van Shakespeare), millennium bridge, st. Pauls cathedral en the Tower. Helaas begon het tegen die tijd te regenen maar gelukkig hoefden we alleen nog maar naar het restaurant te lopen waar we konden genieten van een fijne pizza en lekker toetje.
De laatste etappe van dag 1 was de zwaarste. We moeten nog een uurtje met de metro naar het hotel maar de leerlingen doorstonden het geweldig. Buschauffeur Walter had inmiddels de koffers uitgeladen, de kamers werden verdeeld en wie wilde kon nog even in de lounge samenzitten. Maar de meesten genoten van een welverdiende rust, uitkijkend naar weer een mooie dag morgen, precies zoals de tekst uit het nummer van Vera Lynn

‘There'll be bluebirds over
The white cliffs of dover
Tomorrow
Just you wait and see’

(Zoek het nummer zeker even op)

Leuk.

D Spronken 2023-04-21 07:33:21

Knappe jongeman die fotograaf!

J Peters 2023-04-21 09:25:48

Super leuk om zo jullie mooie reis te volgen. Mooie foto's. Veel plezier allemaal.

Mariëlle Soeteman Fredrix 2023-04-21 18:59:59

Super leuk om jullie te volgen!! Veel plezier!!

Karin van Helden 2023-04-22 08:57:24

leuk om te kunnen volgen, leuke foto's! Ben benieuwd naar de andere dagen.

Marie-Ange Martens 2023-04-22 09:52:13

Super dit verslag om alle belevenissen te volgen. Geniet ervan allemaal!

Iris Wouters 2023-04-22 19:58:07

Wat leuk om mee te kunnen kijken. Zo zijn wij als ouders er ook een beetje bij. Veel plezier allemaal.