Bingo

Griekenland, Municipal Unit of Meliteieis

Vandaag bezochten we Corfu stad. We begonnen met een bezoek aan de burcht. Voor het eiland Corfu was het gedurende haar hele geschiedenis belangrijk om een goede verdediging te hebben. Het eiland werd namelijk door veel grote beschavingen gebruikt als doorvoerhaven. Bijvoorbeeld onder de Byzantijnse bezetting. Zij bouwden diverse forten over het hele eiland, waaronder deze in Corfu stad. Nadat het Byzantijnse rijk was gevallen werd het eiland ingenomen door oa de Venetianen en de Britten. Elke overheerser bouwde een stukje aan dit enorme fort. Tegenwoordig is het fort niet alleen een museum maar wordt het fort ook gebruikt door het conservatorium. Een van de Grieks Nederlandse leerlingen die we hebben leren kennen deze week hoopt hier vanaf volgend jaar naar toe te kunnen gaan.
We vervolgden onze weg langs het/ de (?) Liston, een boulevard aangelegd door de Fransen. (Het woord Liston wordt echter door de Venetianen gebruikt om een gebied op een plein aan te geven waarover men kan lopen) Hierna liepen we door de kronkelige straatjes van de binnenstad. De meeste straten zijn bouwsels uit de Venetiaanse tijd of nog daarvoor. Ze zijn dus niet gebouwd volgens een stratenplan waardoor het net een doolhof lijkt.
De leerlingen kregen hierna de tijd om zelf te lunchen.
Toen iedereen weer goed had gegeten was het tijd om Mon Repos te bezoeken. Het is een groot park met daarin een oud paleisje, dat in handen is geweest van de Griekse koninklijke familie. Fun fact 1: prins Philip (man van de onlangs overleden queen Elizabeth II) kwam in dit paleis ter wereld op een eetkamertafel. (Men dacht dat bevallen beter zou gaan op een tafel dan in een bed)
Fun fact 2: prins Philip is tijdens de Griekse revolutie in een krat sinaasappelen het land uit gesmokkeld.
We eindigden het middagprogramma in het baaitje van het park waar we even lekker konden afkoelen.
Nadat iedereen in het appartement weer was opgefrist gingen we samen eten. Dit keer 2 soorten griekse pasta.
Na het eten stond een van de hoogtepunten van de reis op de planning: de bingo. Diverse mooie prijzen waren er te winnen. Regelmatig was de spanning te snijden en werd er serieus meegedaan om een volle rij of zelfs een volle kaart te krijgen.
Moe maar voldaan togen we naar ons bed.