Fijn op het plein

Italië, Roma

Na het ontbijt begonnen we deze stralende dag bij de Sint Jan van Latarane. Deze grote kerk mag zeker niet ontbreken op je lijstje wanneer je Rome bezoekt. Eigenlijk is deze kerk nog belangrijker dan de Sint Pieter. Dit komt omdat eigenlijk deze kerk de thuiskerk van de Paus is. Wanneer je de kerk bezoekt ben je ook eigenlijk op Vaticaanse grond. Na de kerk bezochten we de Heilige Trappen. Helaas waren de Heilige Trappen zelf niet te zien vanwege restauratie. Gelukkig heeft de Paus bepaald dat een trap aan de zijkant dienst kan doen als heilige trap. Wanneer je deze omhoog gaat op je knieën verdien je volle aflaat.
Een groot aantal heeft deze aflaat in the pocket waardoor alle zonden vergeven zijn!
Zo konden we met een gerust hart verder met het programma. De pleinentocht stond op het programma.k
Het startpunt was Piazza del Popolo. Op dit plein kwamen pelgrims in de zestiende eeuw de stad binnen. Direct kregen ze een soort van samenvatting van de stad: fonteinen, kerken (wel 4 op 1 plein!), een obelisk en beelden. Vandaag de dag maakt het plein nog steeds een grote indruk op de bezoeker.
Het volgende plein troffen we aan bij de Spaanse trappen. Eigenlijk zijn het de Franse trappen omdat zij de trappen hebben betaald. Het werden de Spaanse trappen omdat aan de trappen de Spaanse ambassade lag.. jammer voor Frankrijk.
De volgende stop was bij het Italiaanse parlements gebouw. Italië is bezig met een nieuwe formatie dus er staan continue camera's gericht op dit gebouw.
Inmiddels stond de zon hoog aan de hemel en werd het steeds warmer. Tijd voor ijs. Bij ijssalon la Palma hebben ze 150 smaken! Heel erg lastig om daar maar 3 uit te kiezen. Toch lukte het iedereen om een keuze te maken.
Het ochtendprogramma eindigde bij het Pantheon. Tegenwoordig moet je betalen om dit prachtige bouwwerk in te mogen, wat resulteerde in een enorme rij op het plein.
Dan is het tijd voor lunch. De leerlingen zochten zelf een plekje om te eten. Een goede bodem was nodig omdat we in de middag de pleinentocht afmaakten. We bezochten een schattig pleintje met het olifantje van Bernini en leerden waar de uitdrukking 'de kont tegen de krib gooien' vandaan kwam.
Hierna bezochten we het Largo Argentina, gevolgd door het Capitool, eens het kloppende hart van de Romeinse economie.
We eindigden onze tocht bij de keizersfora waar we ons vergaapten aan de markthallen van Trajanus en zijn zuil.
Inmiddels begon de honger toe te slaan. Hoogste tijd voor het avondeten.
Dit deden we in de gezellige volkswijk Trastevere. Ons laatste avondmaal smaakte uitstekend!
Via een leuke wandelroute met o.a. het Circus Maximus keerden we weer terug naar het hotel. Tijd om de spullen in te pakken. Met een aantal spelen we nog een spelletje in de area comune van het hotel. Maar we moeten vroeg naar bed want morgen moeten we weer heeeeeeel vroeg op.

Mooi! Leuk geschreven en mooie foto's. Hulde!

Paul van Aubel 2018-04-23 08:26:24

Alweer bedankt dat we met jullie mochten 'meeliften' door Rome. Mooi geschreven! All'anno prossimo!!!🌞

Juul Socrates 2018-04-23 13:51:03

Marieke wat een knap verslag van je Italiereis. Een job in de toeristenbranche is je op het lijf geschreven, chapeau!