Eindelijk.. na al die tijd..

Nederland,

Toen we in september begonnen met de voorbereidingen van deze reis was er nog veel onzeker. Op de eerste plaats hoeveel leerlingen er mee zouden gaan. Ik weet niet of jullie je die volle aula nog kunnen herinneren? De begeleiding in elk geval wel. Toen kwam die enorme hoeveelheid aanmeldingen.. 138 leerlingen.. We stonden toen voor de keuze om of iedereen mee te nemen, of om te loten. We besloten voor de eerste optie te gaan, want tsja, op Groenewald 'doen we dit gewoon'.
Het was een risico want we wisten heel lang niet of we überhaupt konden gaan en als we al konden gaan, met welke regels we te maken zouden krijgen.
Lang verhaal kort, vandaag was het dan eindelijk zo ver. Dankzij diverse versoepelingen, de corona-golf net na Carnaval, de geweldige hulp van reisbureau Travel Inventive (Lotte dankjewel!) en een rector die het risico aandurfde om met zo'n grote groep te gaan, konden we vandaag met 150 Groenewalders op weg naar Rome.
De reis begon al vroeg toen we om 4.15 uur allemaal samen kwamen op het STER terrein. De bussen werden volgeladen met leerlingen, koffers en docenten en rond 4.45 vertrokken we naar Schiphol. Het eerste deel van de reis verliep soepel. Het inchecken van de hele groep duurde vrij lang maar netjes optijd was iedereen achter de douane. Eenmaal in het vliegtuig konden we helaas niet snel weg en hadden we ruim een half uur vertraging.
De vertraging liep op naarmate de reis verder duurde. Het was even wachten op de bussen en de transfer naar het hotel duurde ook langer dan gepland.
Al met al kwamen we om half 4 aan bij het hotel waar we de kamers verdeelden en even een momentje rust hadden.
Via de supermarkt op het grote station Termini vertrokken we richting het restaurant om gezamelijk te eten. Het was een drukte van jewelste, met 150 personen eten maar na 1.5 uur was het eten op en konden we eindelijk wat van de stad gaan bekijken. We bezochten als eerste de Santa Maria Maggiore, de grootste Maria kerk van Rome. Deze kerk bevat een aantal mooie objecten, zoals de kribbe waar Jezus in geboren is en een gouden plafond, gemaakt van het goud dat Columbus meenam van zijn reis toen hij Amerika ontdekte.
Helaas bleek de kerk toch al gesloten toen we na het eten de kerk bezochten. We hopen nog een momentje te vinden om hem alsnog te bekijken op een later moment.
We vervolgden onze wandeling (we moeten toch de beloofde 20.000 stappen halen) naar de Trevi fontein. Persoonlijk vind ik de mooiste fontein van Rome. Er is altijd een gezellige sfeer rondom deze fontein. Er werden veel foto's gemaakt, muntjes in de fontein gegooid en ijs gegeten.
Tegen negen uur maakten we een avondwandeling terug naar station Termini voor wat boodschapjes. Daarna was het tijd om onze bedden op te zoeken voor een welverdiende slaap.

Fantastisch 🌞😃heel veel plezier samen, veel kijk genot in Rome!!