Een nog warmer welkom

Griekenland, Kanoni

Vandaag stond het tweede schoolbezoek op te planning. Iets na 9 uur kwamen we aan op het 7e gymnasium van Corfu. Wederom was het welkom erg warm. In de aula van de school was het nog warmer dan het auditorium van de school van gister. Maar ook de warme woorden van de directeur en de leuke muziek van de schoolband zorgden ervoor dat we ons ontzettend welkom voelden.
Na de speech en een aantal nummers van de schoolband kregen we een filmpje te zien over Griekenland, Corfu en de school. De hele aula was gevuld met alle 240 leerlingen van de school waardoor de hele welkomsceremonie warmer en warmer werd.
Na afloop werden we getrakteerd op drinken en lekkere snacks. De docenten werd nog een zelfgestookt brouwsel aangeboden waar we beleefd van nipten maar ook snel weer aan de kant zetten De geopende wijn bleef onaangetast.
De leerlingen kregen een rondleiding door de school en eindigden op het basketbalveld en volleybalveld. Uiteindelijk werd er fanatiek tegen elkaar gespeeld op het volleybalveld. Onze leerlingen kenden geen genade voor de soms 4 jaar jongere leerlingen en er werden wat mooie ballen geslagen.
Helaas kwam aan dit bezoek een eind omdat de Griekse scholen de eerste weken stoplen om 12uur vanwege de hitte. Wij vertrokken richting Mon Repos, een park met een Engels landhuis. Achterin dit park ligt een prachtige baai waar we even konden afkoelen.
Om 2 uur werden we verwacht voor een lunch met Griekse docenten. Twee uur later kwamen we met goed gevulde magen weer bij de auto's. We reden richting het vliegveld. Vanaf een terras kan je mooi zien hoe de vliegtuigen landen in een grote baai. Meneer Blom trakteerde iedereen op een drankje dat erg welkom was in het warme weer.
Ondertussen hielden we de site van het vliegveld in de gaten om te zien hoelaat een vliegtuig binnenkwam. Het was een indrukwekkend gezicht om te zien hoe zo'n groot vliegtuig de baai binnen gevlogen kwam. We vervolgende onze weg te voet, een trapje af naar Kanoni eiland, een klein eilandje met een lieflijk kerkje erop.
Inmiddels was het tijd om te starten aan het avondprogramma: spelletjesavond. Er werd gestart met het Ninjaspel, geïntroduceerd door meneer Vermeesch. Bij dit spel is het de bedoeling dat je snelle reflexen gebruikt om je tegenstander uit te schakelen met alleen je handen. (Messen handen) (Vraag het de leerlingen maar bij thuiskomst, beetje lastig uit te leggen). Omdat het al donker was, werd er na een paar potjes Ninja overgegaan op een ronde verstoppertje. Mevrouw Beij en mevrouw Stals moesten de leerlingen en overige docenten gaan zoeken. Een aantal leerlingen wisten zich vrij te buten maar bijvoorbeeld Bas, die zich in een boom had verstopt werd toch afgebuut omdat mevrouw Stals en Beij sneller bij de buutplaats waren dan dat Bas uit de boom was.
Toen iedereen gevonden was begon het te regenen en onweren (Corfu wordt niet voor niks het groene eiland genoemd. Het regent er regelmatig door het micro klimaat dat hier heerst.)
Gelukkig hadden we nog een indoor top onderdeel op het programma staan: de bingo! Er waren mooie prijzen te verdienen, allemaal leuke souvenirs van Corfu.
Na dit laatste spannende onderdeel van de avond kwam er weer een einde aan deze mooie dag. Morgen is het alweer de laatste volle dag op het eiland. We worden o.a. ontvangen op het stadhuis.