La dolce vita

Italië, Rome

Met weer een fijn ontbijt achter de kiezen vertrokken we naar de Sint Jan van Latarane.
De Sint Jan is officieel de hoofdkerk van de Paus en daarom, op de Sint Pieter na, de belangrijkste kerk. Er was veel moois te zien in de kerk en de sacrale sfeer werd nog extra versterkt door een nis die op dat moment aan de gang was.
We vervolgden onze weg naar de Heilige trappen. Deze trappen zijn vanuit Jeruzalem naar Rome gebracht. Volgens de overlevering zouden dit de trappen zijn die door Jezus beklommen werden opweg naar zijn veroordeling door Pilatus. Omdat Jezus hiervoor gemarteld was vielen er spetters bloed op de trap, wat deze trappen dus heilig maakt. De trap mag alleen opgegaan worden op de knieën, een pijnlijke bezigheid, waar je wel een volle aflaat voor krijgt als je eenmaal boven bent.
Nadat onze leerlingen deze aflaat hadden verdiend begonnen we aan de legendarische pleinentocht. Dwars door Rome bezochten we de leukste pleinen zoals het piazza del Popolo, het plein bij de Spaanse trappen en het plein voor het Pantheon. Op dit laatste plein kregen de kinderen tijd om te lunchen en ijsjes te eten.
Met nieuwe energie vervolgden we onze tocht. Meneer Spronken vertelde het verhaal over het olifantenbeeld van Bernini, we maakten een groepsfoto met uitzicht over het forum, we bezochten nog een aantal kerken en hielden een plaspauze bij het monument voor Victor Emanuel.
En toen werd het tijd om tot rust te komen in gezellige wijk Trastevere. De wijk ligt aan de andere kant van de rivier de Tiber en is bekend om de gezellige terrasjes, straatmuzikanten en leuke steegjes.
We besloten deze dag met een korte wandeling, langs wat leuke plekken, naar de bushalte. Een van de metrolijnen is vanaf 21 uur dicht (wat we gister helaas ontdekten toen we hem wilden gebruiken) dus vandaag gebruikten we de bus. 74 personen in een stadsbus proppen is nogal een gedoe dus we splitsten de groep op in delen.
Uiteindelijk kwamen we allemaal aan en kon iedereen beginnen met relaxen en slapen.

Wederom een mooie dag beleefd, iedereen zal wel onder de indruk zijn wat ze allemaal te zien en te horen krijgen. 😍🤩🤗