Een warm welkom

Griekenland, Gouvia

Vandaag stond een eerste ontmoeting met een Griekse school op de planning. Nou ja, planning, die bestaat hier niet, want we hadden vandaag de muziekschool gepland maar gingen uiteindelijk toch eerst naar het gymnasium. De naam van de school is 'de zevende school van Corfu', overigens ook de als laatste opgerichte school van het eiland. Deze school heeft 160 leerlingen en 30 docenten. Nogal een verschil met onze 140 docenten en bijna 1500 leerlingen.
Toen we aankwamen op de school werden we als eerste welkom geheten door de directrice. Ze nam ons mee naar een soort aula waar de schoolband al klaar zat. Steeds meer leerlingen kwamen de aula in, tot we door hadden dat dit echt alle leerlingen van de school waren. De temperatuur in de aula steeg naar extreme waarden, evenals het geluidsniveau, er werd namelijk 'typisch nederlandse muziek' gedraaid, u weet wel, draaiorgels enzo. Toch was de sfeer ontspannen, open en vriendelijk, een btje zoals Groenewald.
In de aula werden we nog een keer officieel welkom geheten door de directrice. Vervolgens speelde de school band drie nummers en kregen we een filmpje van de school te zien. Wat opviel was dat de leerlingen heel enthousiast reageerden bij dit filmpje. Er was een luid gejuich toen de docenten in beeld kwamen (zouden onze leerlingen dat voor ons ook doen?), maar ook bij veel andere beelden van de school. Het was duidelijker te merken dat dit een kleine hechte gemeenschap is. We waren allemaal onder de indruk.
Na het officieele gedeelte liepen we met de groep door het school gebouw. We gingen een tweetal klaslokalen naar binnen. In het eerste lokaal werd oud grieks gegeven. De docent vond het prachtig om te horen dat Veerle en Iljana ook oud grieks kennen en Veerle mocht iets grieks op het bord schrijven.
Het tweede lokaal waar we binnen kwamen was engels. Nu was het meneer Breed die actief deel ging nemen aan de les en vroeg de brugklassers wat ze allemaal van Nederland wisten. Dit was vooral voetbal gerelateerd zoals Robben, Ajax, Eindhoven en Feyenoord. Gelukkig wisten ze ook wat tulpen waren..
We eindigden de tour in het kunst lokaal waar we allemaal wat te drinken en een kaasflap kregen. Delana vroeg of ze wag nederlands snoephoed mocht uitdelen. Dit was een fantastisch idee. Steeds meer griekse leerlingen kwamen op de pepernoten en drop af en al snel ontstond een gezellig samen zijn. Er werden zelfs contact gegevensuitgewisseld... Jammer genoeg moesten we al snel weer verder. De school had namelijk voor ons een uitje georganiseerd naar Mon Repos, een negentiende eeuws paleis. Ooit woonde hier een van de rijkste families van Corfu, nu een museum met onder andere archeologische vondsten. Na een flinke rond wandeling konden de leerlingen in de prachtige tuin rondlopen.
Na al dit moois pikten we onze zwemspullen op en reden naar het strand van kassiopi. Dit strandje ligt in een mooie baai en alle leerlingen en docenten namen een verfrissende duik in het water.
Aansluitend aten we nog een pita giros en keerden huiswaarts waar we de dag afsloten met een potje volleybal en een terras.