Berg op, berg af

Griekenland, Spartilas

Vanacht hebben we gelukkig allemaal beter geslapen. Gelukkig maar want vanmorgen stond de rit naar de Pantokrator op het programma. Nadat we ons ontbijt op hadden en onze lunch hadden ingepakt, vertrokkenen we richting de hoogste berg op Corfu. 906 meter hoog is deze berg en je ziet hem op Corfu bijna overal bovenuit steken. Vanaf de berg heb je een prachtig uitzicht op heg eiland, maar ook Albanië en Italië (130km verder) zijn te zien bij goed weer. Maar dan moet je wel boven komen. Mevrouw Beij en Stals hadden een lichtelijk trauma van voorgaande reizen met het oprijden van deze berg. Mevrouw Beij probeerde zelfs nog om eronder uit te komen deze morgen, maar de dames besloten zich te vermannen en vol goede moed begonnen we aan de reis omhoog. De diesel busjes van meneer Blom en mevrouw Beij tuften gestaag omhoog, de auto's van meneer Vermeesch en mevrouw Stals moesten iets harder werken om in de toeren te blijven maar ook dat ging prima. Na veel steile hellingen, scherpe bochten en het zweet op de rug (45 minuten alleen maar omhoog rijden doet wat met je) kwamen we boven. Het uitzicht maakte de rit naar boven helemaal goed. We genoten van het uitzicht (jammer van de zendmast) en bezochten ook het klooster op de top van de berg. In het kerkje werden wat kaarsjes gebrand voor een voorspoedige rit naar beneden, met zo min mogelijk tegenliggers. De kaarsjes deden hun werk goed want we kwamen nauwelijks auto's tegen op onze weg naar beneden. We reden door, via olijfgaarden, naar Kassiopi, een klein dorpje met een fort gemaakt in de Byzantijnse periode. Vanaf 395 werd Corfu bij het Oost Romeinse gevoegd. Na de val van het West Romeinse kwamen de Goten en Saracenen regelmatig het eiland binnen vallen. Daarom was het erg belangrijk om het eiland goed te beschermen en werden verschillende forten gebouwd op strategische punten. Het fort in Kassiopi is vervallen tot een ruïne maar geeft nog steeds een goede indruk van de afmetingen van dit belangrijke verdedigingswerk.
Na het harde werken van de docenten en het erg warme weer vertrokken we naar een baaitje waar we even konden afkoelen.
De terugrit naar de appartenten verliep weer snel, mede dankzij de gewelsige playlist die de afgelopen dagen is samengesteld door leerlingen en docenten.
Na een korte stop vertrokken we naar het restaurantje in Gouvia voor onze avondmaaltijd. Met een goed gevulde maag vertrokken we voor het avondprogramma naar Corfu stad, ofwel Kerkyra, de hoofdstad van het eiland. Daar werden we opgewacht door Betty Rekka, een docent Engels op de muziekschool waar we morgem maar toe gaan. Ze gaf ons een rondleiding door de stad en vertelde vanalles over de rijke geschiedenis van het eiland. We zagen bijzondere huizen en overheidsgebouwen, monumenten en schattige pleintjes, een leuke eerste kennismaking met de stad! Na de tour kregen de leerlingen nog even vrije tijd in de stad.
En zo kwam weer een mooie dag ten einde. Morgen staat in het teken van het schoolbezoek aan Stavros Music school.

Leuk om te lezen... volgens mij ook wel een hele gezellige groep