Levenslessen

Griekenland, Gouvia

Vandaag kregen we bezoek van Dick Mulder, de eigenaar van de website green-island.holiday/n.
Sinds een aantal jaren wonen Dick en zijn vrouw op Corfu. Dick is werkzaam in de toeristen sector, zijn vrouw werkt bij een nederlands bedrijf maar doet dit via internet.
De docenten nodigden Dick uit om onze leerlingen te vertellen over zijn leven hier op Corfu. Toen mevrouw Stals mailde met Dick over de tijd van afspreken werd al sbel duidelijk dat Dick goed is ingeburgerd, of we niet om 10 uur konden afspreken in plaats van half 10, ze leefden zonder wekken..
Dick vertelde ons veel over zijn overstap van Nederland naar Corfu en wat er allemaal bij kwam kijken op economisch gebied, maar zeker ook op het sociale en culturele vlak. Zo wisten we bijvoorbeeld niet dat de Corfuioten ook carnaval vieren en dat ze op paaszaterdag enorme aardewerken kruiken met water van gebouwen naar beneden gooien. Ook bevestigde Dick dat de mensen hier ontzettend aardig en gastvrij zijn. Altijd staat er iets te eten en te drinken op tafel en wordt er groots uitgepakt wanneer er gasten komen. De mensen op Corfu nemen het leven zoals het komt en maken er hoe dan ook het beste van, zelfs in tijden van economische crisis, of wanneer het huisvuil niet wordt opgehaald. In de zomermaanden werken ze hard, in de hitte van de zon, om buiten het toeristenseizoen in alle rust te genieten van familie en muziek.
De belangrijkste les die we meekregen was het feit dat we niet veel nodig hebben om gelukkig te zijn. Onze Nederlandse cultuur wordt steeds individueler en gericht op bezit en status. Op Corfu is de drang naar steeds iets nieuws willen hebben helemaal niet aanwezig. De mensen zijn tevreden en accepteren hun situatie en genieren van het weer, het eiland, vrienden en familie.
Na deze interessante ochtend hadden we honger gekregen. We namen alle tafels en stoelen mee naar het grasveldje. Er werd een lekkere salade gemaakt, er was yoghurt, fruit, kaas en vlees en we lieten het ons heerlijk smaken.
Na uitgebuikt te hebben vertrokken we naar Corfu stad. Hier was er de mogelijkheid om mee te gaan naar een olijfzeepfabriek, of om zelf door de stad rond te lopen. Met een groepje geinteresseerde leerlingen kregen we een korte scheikunde les over de productie van zeep. Ook werd ons uitgelegd op welke verschillende manieren er met olijven zeep gemaakt kan worden. Nadat we in het winkeltje souvenirs hadden gekocht gingen we even onze eigen weg om een hapje te eten. Om 19u stond alweer het volgende onderdeel op het programma: een historische tour met de engels docent Betty Rekka door Corfu stad. We kwamen veel te weten over het ontstaan van de stad en enkele interessante gebouwen. Na nog een kort moment van vrije tijd verlieten we de stad om terug te keren naar het hotel.
Inmiddels weten we ook waarom het zo flink waait en vrij fris is. Er komt zaterdag een 'medicane' naar Griekenland, een mediteraanse hurricane. Corfu gaat hij bij lange na niet raken, maar de wind is ook hier wel al merkbaar. We laten ons verrassen en maken er maar gewoon het beste van, net als de mensen op Corfu.